Attendo får fortsatt förtroende att driva Södergården och Rösegården och får återigen driva Hagalidsgården i Västerås

Nu står det klart att Attendo får driva verksamheterna Södergården, Rösegården och Hagalidsgården i Västerås. Detta efter en upphandling som genomfördes av Västerås stad. Södergården och Rösegården är äldreboenden som Attendo driver i dagsläget och Hagalidsgården blir en verksamhet som kommer tillbaka till företaget.

- Det fantastiskt roligt att vi får ett utökat förtroende av Västerås stad där Attendo har en lång historik. Vi ser fram emot att fortsätta vårt arbete med att ge en god omsorg med guldkant på Södergården och Rösegården och dessutom påbörja en nygammal resa på Hagalidsgården som vi drivit tidigare, säger Annika Sahlgren, regionchef.

Södergården ligger på Kaserngatan 24 i stadsdelen Viksäng och är ett äldreboende med 55 lägenheter fördelat på fyra våningar. Därutöver finns ett gruppboende med 18 lägenheter och en dagverksamhet med plats för 8 personer. Gruppboendet och dagverksamheten är för personer med någon form av demenssjukdom. Avtalet för äldreboendet gäller från den 1 mars 2017 till den 28 februari 2021, med möjlighet till förlängning i två + två år. Avtalen för gruppboendet och dagverksamheten gäller från den 1 mars 2017 till den 31 mars 2019, med möjlighet till förlängning i ett år.

Rösegården ligger på Rösegårdsgatan 1 i stadsdelen Skälby och är ett gruppboende för äldre med plats för 52 personer som har en fastställd demensdiagnos. Verksamheten består av sex sammanbyggda villor. Därutöver finns en dagverksamhet med plats för åtta personer, även där med inriktning mot någon form av demenssjukdom. Avtalet för gruppboendet gäller från den 1 februari 2017 till den 31 januari 2021, med möjlighet till förlängning i två + två år. Avtalet för dagverksamheten gäller från den 1 mars 2017 till den 31 mars 2019, med möjlighet till ett års förlängning.

Hagalidsgråden ligger på Hagalidsvägen 2 i stadsdelen Haga och är ett gruppboende för äldre som omfattar 32 lägenheter fördelat på ett plan. Avtalet för verksamheten gäller från den 1 mars 2017 till den 20 februari 2021, med möjlighet till förlängning i två + två år.

Besluten kan överprövas till och med den 4 juli.

Annika Sahlgren, regionchef i Attendo, 070-876 44 13.

• hagalidsgården
  • rösegården
  • södergården
  • västerås
  • äldreomsorg
  • äldreboende

Attendo är den ledande privata leverantören av offentligt finansierade omsorgs- och vårdtjänster i Norden. Företaget grundades 1985 och var först i Sverige med att driva äldreomsorg på entreprenad. Utöver äldreomsorg erbjuder Attendo omsorg för personer med funktionsnedsättning, individ- och familjeomsorg samt i Finland hälso-, sjuk- och tandvård. Attendo har 19 000 medarbetare och är lokalt förankrat med 510 verksamheter i mer än 200 kommuner i Sverige, Finland, Norge och Danmark.