Första spadtaget för nytt äldreboende i Uppsala

I dag, torsdag den 23 september, tas det första spadtaget för ett nytt äldreboende i Nyby, Uppsala. Det är Riksbyggen som står för byggandet och fastighetsbolaget Kungsleden som kommer äga huset, medan vård- och omsorgsföretaget Attendo Care har hyreskontraktet och ansvarar för driften av boendet.

Satsningen i Uppsala, som har arbetsnamnet Attendo Nyby, kommer att ha 80 lägenheter med inriktning demens och omvårdnad. Byggandet beräknas bli klart i början av 2012.

För att de framtida boende ska få en meningsfull tillvaro med möjlighet att delta i sociala, kulturella och på andra sätt utvecklande sammanhang, planerar Attendo Care för att erbjuda en mängd aktiviteter - i syfte att sätta guldkant på brukarnas tillvaro. Bland annat kommer man ha en trivselvärd anställd alla dagar i veckan för att kunna erbjuda gemensamma och individuella aktiviteter.

Vid det första spadtaget medverkar bland annat Attendos koncernchef Henrik Borelius samt representanter för Riksbyggen, Kungsleden och Uppsala kommun.

Spadtaget tas i dag, torsdag den 23 september, kl. 12 på Topeliusgatan 18.

Jonas Morian, presschef Attendo Care, tel. 073-839 98 00

Attendo Care är Nordens ledande företag inom service, omsorg och vård till äldre, funktionshindrade samt individ- och familjeomsorg. Attendo Care har verksamhet i Sverige, Norge och Danmark.