Maria Larsson inviger nytt äldreboende i Motala

På onsdag den 15 september deltar äldre- och folkhälsominister Maria Larsson vid invigningen av ett nytt äldreboende i Motala. Boendet kommer att heta Attendo Solbacken, är mycket modernt och har totalt plats för 50 boende med demens.

Bakom bygget står Peab med underentreprenörer. Fastigheten kommer att ägas av bostadsstiftelsen Platen och verksamheten drivas av vård- och omsorgsföretaget Attendo Care, på uppdrag av Motala kommun.

Attendo Solbacken har mycket fria ytor, högt i tak och stora fönster som släpper in ljus. Toaletter och duschrum är väl tilltagna så att även boende i rullstol lätt kan ta sig in och ut, samtidigt som det finns utrymme för personal att hjälpa till vid behov. Varje rum är dessutom utrustat med tvättmaskin.

På boendet finns även en rymlig bassäng med 30-gradigt vatten.

Program för invigningen:

10-14 Öppet hus och rundvandring tillsammans med representanter för Motala kommun, Peab, Platen och Attendo Care
Underhållning från blåsensembeln Wetterblecket
Förfriskningar
11.30 Tal av äldre- och folkhälsominister Maria Larsson
11.45 Invigning – Maths Andersson, ordförande socialnämnden samt Lars-Åke Landén, ordförande Platen
12.15 Konst i vården – Tommy Jerhammar och Magnus Engberg presenterar Attendo Solbackens konstverk
12-14 Servering till självkostnadspris

Plats:
Attendo Solbacken, Trollbergsgatan 15 (anslutning från Bergsättervägen)

Jonas Morian, presschef Attendo Care, tel. 073-839 98 00

Attendo Care är Nordens ledande företag inom service, omsorg och vård till äldre, funktionshindrade samt individ- och familjeomsorg. Attendo Care har verksamhet i Sverige, Norge och Danmark.