Ny styrelse i Attendo

Attendo har fått en ny styrelse sedan Investeringsfonden Industri Kapital gått in som ny huvudägare i bolaget. Syrelsens ordförande är Hans Larsson från Industri Kapital, tillika ordförande i Nobia och styrelseledamot i Sydsvenska Kemi. Vice ordförande är Industri Kapitals VD Björn Savén. Björn Savén är vice ordförande i Dynea och KCI Konecranes samt styrelseordförande i brittisk-svenska handelskammaren och styrelseledamot i Eltel Group, Minimax och Nordea. Övriga styrelseledamöter från Industri Kapital är Gustav Öhman och Helena Stjernholm. Gustav Öhman är styrelseledamot i Europris och Welzorg och Helena Stjernholm är styrelseledamot i Dynea och Prevesta (Myresjöhus). Attendo representeras av Henrik Borelius, VD och koncernchef samt arbetstagarrepresentant Arja Pohjamäki. - Attendo har med sitt ledande kvalitetssystem mycket goda utvecklingsmöjligheter inom äldreomsorgen i Sverige och på andra marknader, säger Hans Larsson, styrelseordförande Attendo. Under 2005 omsatte marknaden för äldre och funktionshindrade i Sverige124 miljarder kronor. Ett flertal kommuner i Sverige har öppnat upp för privata alternativ inom ramen för den kommunala finansieringen, däribland Linköping, Västerås, Malmö och Stockholm stad. - Privata utförare inom äldreomsorgen ger samhällsekonomiska fördelar i form av bättre kvalitet till en lägre kostnad. Ytterligare fördelar är att brukarna själva kan välja utförare och medarbetarna kan välja arbetsgivare, säger Henrik Borelius VD och koncernchef Attendo. För ytterligare information kontakta: Henrik Borelius, VD & koncernchef, 08-586 251 01 Charlotte Dimming, information/press, 08-586 252 07 Gustav Öhman, partner Industri Kapital, 08-678 95 00 Charlotte Laveson, information/press, 08-678 95 51 Attendo Attendo är Nordens ledande privata aktör inom service, omsorg och vård till äldre och funktionshindrade. Koncernen har en årlig intäkt på cirka 2 800 MSEK och 9 400 medarbetare, vilket motsvarar 6 400 heltidstjänster. Koncernen har verksamhet i Sverige, Norge och Danmark. För mer information: www.attendo.se Industri Kapital Industri Kapital är ett europeiskt private equity-bolag med nordiska rötter som förvaltar nära fyra miljarder euro. Sedan 1989 har Industri Kapital förvärvat 62 europeiska bolag. Dagens portfölj omfattar 24 bolag med en samlad omsättning på nära 8,6 miljarder euro. Industri Kapital investerar primärt i medelstora bolag med starka kassaflöden och potential till lönsamhetsförbättring som är verksamma på mogna marknader med underliggande tillväxt. Industri Kapitals tidigare investeringar i Sverige inkluderar bland annat ELFA, Myresjöhus, Nobia, Alfa Laval, Perstorp samt VSM Group. Mer information om Industri Kapital finns på www.industrikapital.com