Åter framgångar för Audi och Toveks Racing i EM i Höljes

Rallycross: Hela helgen i Höljes har varit en spännande upplevelse. Lasse Larsson och Toveks Racing har verkligen visat att de är i Europatopp just nu. Lasse har hållit en jämn form genom hela tävlingen och tagit andraplatserna både i tidskval och i två av kvalheaten. I tredje omgången var det en säkerhetskörning för att inte riskera något. In i A-final i första startled sidan om Kenneth Hansen som hade Pool. - Bilen har gått som en dröm, säger Lasse. Vi jobbade stenhårt efter den våldsamma kraschen i Kalix, dag och natt. - Men vi har fått ett kvitto på att allt blev bra, fortsätter Lars. Finalen blev ganska spännande, då Lasse och Eklund etablerade en fight med en gång. Kenneth Hansen tog starten och tog snabbt en ledning med 10 meter före Per Eklund som passerade Lasse precis i första kurvan. Denna ordning hölls ett par varv. - Märkte att jag tog in på Eklund, säger Lasse. Jag försökte attackera på alla sidor men han stängde effektivt till alla öppningar. Lasse och Eklund etablerade denna kampen ända fram till mållinjen, men Eklund är en mästare på detta. Hansen drog ifrån mer och mer och kunde ohotat vinna A-finalen. Lasse fick ge sig mot Eklund. - Men jag är mer än nöjd med en tredjeplats.Med tanke på hur det såg ut för en vecka sedan, fortsätter Lasse. Ett kanonteam som verkligen jobbar och ser till att materialet utnyttjas rätt. Marginalerna är små och snart tar vi dem och står överst. I och med den här tredjeplatsen avancerade Lars och Toveks Racing i EM-tabellen. Upp till en delad fjärdeplats efter första omgången av serien. Man kunde nu räkna bort den trepoängare som teamet fick i Frankrike och därmed så står lars nu på 52 poäng. Nu är det uppehåll tills den 9 augusti då EM-serien drar igång igen med tävlingar i Massmechelen i Belgien. Teamet är nöjda med resultaten från vårens omgångar och har som målsättning att nu klättra ytterligare i tabellen när höstomgången drar igång. Justeringar och förbättringar på bilen under uppehållet som ska göra att det där sista kommer. Resultat A-final 1. Kenneth Hansen 2. Per Eklund 3. Lars Larsson 4. Jos Kuypers 5. Ludvig Hunsbedt 6. Morten Bermingrud EM-ställningen efter fem körda omgångar där sämsta resultatet är borträknat: 1. S Kenneth Hansen Citroen Xsara ...........77 2. S Per Eklund Saab 9_3....................... 69 3. F Jean Luc Pailler Peugeot 206 ........... 61 4. S Lars Larsson Audi A4.......................52 4. NL Jos Kuypers Ford Focus ................52 6. N Ludvig Hunsbedt Ford Focus ............47 Du hittar bilder från Audi motorsport i vår bilddatabas. Läs mer om Audi på Audi.se. Läs mer om Audi Motorsport på AudiSport.nu. För mer information kontakta Marcus Thomasfolk, Press- och PR-chef Audi Sverige. E-mail marcus.thomasfolk@audi.se Tel +46 (0)8 553 896 57 Mobil +46 (0)70 358 96 57