Ännu en klasseger för Audis 2.0 TFSI-motor i ”International Engine of the Year” 2008

Pressmeddelande   •   Maj 09, 2008 09:19 CEST

För fjärde året i rad utsåg en jury bestående av 65 motorjournalister Audis fyrcylindriga 2.0 TFSI-motor till ”International Engine of the Year” i klassen 1.8 – 2.0 liter. Med motiveringen ”denna motor sätter normen för effektivitet och prestanda i sin kategori och är ett utmärkt exempel på en motor som är så flexibel att den passar i många olika bilmodeller”, mottog Audis 2.0 TFSI-motor utmärkelsen ”International Engine of the Year” i klassen 1.8 – 2.0 liter för fjärde året i rad. Audi var den första biltillverkaren i världen att kombinera direktinsprutning av bensin med turboladdning för volymproduktion. Sedan 2.0 TFSI introducerades 2004 i Audi A3 Sportback har mer än en miljon exemplar av motorn sålts i flertal olika bilmodeller och utvecklingen pågår ständigt. Den senaste versionen sitter i nya Audi TTS och är den kraftfullaste 2.0 TFSI-motorn hittills med sina 272 hk och 350 Nm vid 2500 r/min. 2.0 TFSI finns också tillgänglig i Audi TT Coupé och Roadster, A3, S3, A4 Cabriolet och A6 i tre olika versioner: 170 hk, 200 hk och 265 hk. Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar. 2007 såldes 964 151 nya Audi-bilar i världen. Audi omsatte under 2007 33,6 miljarder euro och har mer än 54 000 medarbetare över hela världen. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB. För ytterligare information, kontakta: Eva-Maria Elstner, informationschef Audi Sverige, tel 08-553 865 35 eller 070-766 65 35.

Kommentarer (0)

Kommentera