Ännu mer effektiv och kraftfull eldrift med 48-voltsteknik från Audi

Ännu mer effektiv och kraftfull eldrift med 48-voltsteknik från Audi

Audi kommer att ersätta delar av dagens 12-volts elsystem med 48 volt. Skiftet, som är ett led i Audis elektrifieringsstrategi, gör det möjligt att integrera ny teknik i bilarna samtidigt som både prestanda och effektivitet ökar.

“Vi använder oss av alla möljigheter till elektrifiering i vår drivlinestrategi. Elsystemet med 48 volt spelar en central roll” säger Audis utvecklingschef Ulrich Hackenberg. “Det gör det möjligt att överföra mer energi och skapar förutsättningar för ny teknik, så att vi kan göra våra bilar ännu sportigare, komfortabla och effektiva”.

Audi visade nyligen på möjligheterna med 48‑voltssystemet i konceptstudierna Audi A6 TDI och RS 5 TDI concept. Båda modellerna är utrustade med en eldriven kompressor som arbetar oberoende av motorbelastning och ökar accelerationsprestandan avsevärt. 48‑voltssystemet är dessutom idealisk för komfortsystem för t.ex. dynamisk chassireglering.

Med nuvarande tekniknivå har 12‑voltssystemet nått sin gräns. Speciellt vid låga temperaturer kan de statiska förbrukarna dra all den energi som alstras av generatorn. Batterikapaciteten är inte längre tillräcklig för att möta kraven från nya dynamiska förbrukare som högpresterande elkompressorer.

Lösningen är ett sekundärt elsystem på 48 volt som kompletterar 12‑voltssystemet. Den högre spänningen ger ett lättare kablage med mindre effektförluster. 48‑volt elssystemet använder sig av ny lagringsteknik och levererar betydligt högre effekt än 12‑voltssystemet med blybatterier. Det gör det till en viktig del i Audi strategi med elektrifieriering av olika led i drivlinan.

I utvecklingsstadie finns även ett litium‑jon batteri med 48 volt som energikälla när motorn är avstängd och en DC/DC omvandlare som ansluter till 12‑voltssystem. Litium‑jon batteriet arbetar tillsammans med en generator som gör drivlinan till en mildhybrid. Inom konceptet finns en rad möjligheter att starta, styra och deaktivera förbränningsmotorn. Den kraftfulla generatorn alstrar hela 10 kW återvunnen energi, långt mer än vad som hittills varit möjligt. Det innebär en besparing på upp till 10 gram CO2 per kilometer, motsvarande ca. 0,4 liter bränsle på 100 kilometer.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51. Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde drygt 1 575 500 nya bilar 2013. Företaget omsatte 49,9 miljarder euro 2013 och har mer än 73 500 medarbetare runt om i världen varav 52.500 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i Tyskland (Ingolstadt och Neckarsulm), Ungern, Spanien, Kina, Belgien, Slovakien, Ryssland, Indonesien och Indien. Företaget kommer även börjat tillverka bilar i Brasilien 2015 och i Mexico 2016. Mellan 2014 och 2018 planerar Audi att investera ca 22 miljarder euro i primärt nya produkter och hållbar teknik. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Om oss

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde drygt 1 455 000 nya Audibilar till kunder 2012. Företaget omsatte 48,8 miljarder euro 2012 och har mer än 70 000 medarbetare runt om i världen varav 50.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i Tyskland (Ingolstadt och Neckarsulm), Ungern, Spanien, Kina, Belgien, Slovakien, Ryssland, Indonesien och Indien. Företaget kommer även börjat tillverka bilar i Brasilien 2015 och i Mexico 2016. Mellan 2014 och 2018 planerar Audi att investera ca 22 miljarder euro i primärt nya produkter och hållbar teknik. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi är ett socialt ansvarstagande företag som har gjort hållbarhet till standard för vilken företagets processer och produkter är strategiskt förankrade, med ett långsiktigt mål på CO2-neutral mobilitet. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB