ALMS drar till Kanada

ALMS: Med bara en veckas mellanrum mellan tävlingarna drar American Le Mans Series från Kalifornien till Kanada. Till helgen blir det racing på gatorna i Trois-Rivières. Och med den senaste MG Lola-segern är det upp till bevis för teamen som kör Audi R8. - Vi kör inte för klass-segrar utan för totalsegrar, konstaterade Ralf Jüttner, teknisk chef på Infineon Team Joest efter den senaste tuffa tävlingen i Kalifornien i söndags. Där lyckades för första gången en bil i den mindre LMP675-klassen spöa storebröderna i LMP900-klassen. Det var en MG Lola från Team Dyson som tryckte dit de som brukar stå överst på pallen - Infineon Team Joest och Team ADT Champion Racing som båda kör Audi R8. Men det skiljde i slutet bara 3,7 sekunder på den 2 timmar och 45 minuter långa tävlingen. Tävlingen i Kanada är nummer fyra av åtta i American Le Mans Series och körs över tre timmar på banan som är 2433 meter lång. ALMS är serien som startats för att ge ytterligare tävlingsmöjligheter för bilarna och teamen som satsar på det klassiska Le Mans 24-timmars i Frankrike. Svenske racingstjärnan Stefan Lill-Lövis Johansson kör under säsongen tre lopp för Team ADT Champion Racing - Sebring, Atlanta och Le Mans 24-timmars. Förra året körde Lill-Lövis även i Trois-Rivières och blev trea med Johnny Herbert, också det i en Audi R8, Stefans favoritbil. ALMS, LMP900, Tabellen efter 3 av 9 tävlingar: 1 Biela och Werner, 62 p 3 Lehto, 58 4 Herbert, 55 5 Theys, 36