Alpinåkare fortsätter köra Audi

Sedan 1997 har det svenska alpina landslaget och Audi Sverige arbetat tillsammans, bland annat genom att Audi ställt bilar till landslagsåkarnas förfogande. Nu fortsätter samarbetet, i och med att elva fyrhjulsdrivna Audi A4 och A6 lämnades över till landslaget, i samband med en pressträff i Stockholm den 17 oktober. Audifabriken i Tyskland har sedan 1984 varit engagerad inom alpin skidåkning och förra året blev man huvudsponsor för den alpina världscupen, som numera heter FIS Audi World Cup. Och sedan 1997 kör även det svenska alpina landslaget Audi. För de aktiva är bilarna en viktig del av verksamheten. Landslagschefen Niklas Carlsson räknar med att varje bil kommer att rulla cirka 6000 mil per år. – Vi kör över hela Europa, till länder som Tjeckien, Italien och Spanien och under varje sådan resa blir det lätt 500 mil, säger han och tillägger att det är extra viktigt att det rör sig om just fyrhjulsdrivna bilar: – De har definitivt gjort oss bortskämda när det gäller säkerhet och väghållning. Audi Sveriges chef Claes Jerveland tycker att kopplingen skidåkning-Audi känns naturlig. – Fyrhjulsdriften quattro är synonymt med Audi och gör att man kan ta sig fram snabbt och smidigt i alla vädertyper, inte minst på snö. Det är ju precis vad det handlar om för alpinåkarna, säger han. De nya Audi-bilarna kommer att tas i bruk omgående. Första tävlingen för året går traditionsenligt i österrikiska Sölden, den 25-26 oktober. Storslalom för damer och herrar står på programmet och Niklas Carlsson har stora förhoppningar – Efter Anja Pärsons fina avslutning av förra årets storslalomsäsong så borde hon ha bra chans att komma bland de tre främsta. Och Fredrik Nyberg brukar köra bra just i Sölden, så där finns också förhoppningar. Bilder finns på www.audi.se / Presscenter / Bildarkiv / Reklam/PR Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar. 2002 såldes mer än 741 000 nya Audi-bilar i världen. Audigruppen omsätter närmare 23 miljarder euro och har drygt 51 000 medarbetare. Audi i Sverige ingår i Svenska Volkswagen-gruppen. För ytterligare information, kontakta: Marcus Thomasfolk, press- och pr-chef Audi Sverige, e-post: marcus.thomasfolk@audi.se, tel 08-553 896 57, 070-35 896 57.