Audi går mot rekordår i Sverige

2006 kommer att bli ett mycket bra år för den tyska premium-biltillverkaren Audi. När tre månader återstår har Audi en ackumulerad marknadsandel på 4,8 procent i Sverige. Detta är den högsta nivå man uppnått sedan 1998. September blev ännu en rekordmånad med närmare 26 procent fler registreringar än föregående år. Nytt modellprogram, som innefattar fler segment, i kombination med ett starkt varumärke. Där kan man hitta några av förklaringarna till Audis framgångar på den svenska marknaden. - Vi har haft en stor efterfrågan på i stort sett samtliga modeller, alltifrån vår instegsmodell A3 till nya Q7, säger Jens Wetterfors, nytillträdd chef för Audi i Sverige. Ser vi till orderingången är det extra glädjande att A4, som är inne på sitt sjätte år i livscykeln, är den modell som går allra bäst. Hittills har 5 nya Audi-modeller introducerats på den svenska marknaden under 2006: Q7, allroad quattro, S6, S8 och senast TT. Samtliga har sålt över förväntan och i kombination med att basmodellerna A3, A4 och A6 står för bra siffror blir totalresultatet starkt. Under oktober månad lanseras även nya S3 som därmed gör Audis S-serie komplett. Under perioden januari-september registrerades 10 151 nya Audi-bilar in på den svenska marknaden. Detta betyder en ackumulerad marknadsandel på dryga 4,8 procent. Allt tyder nu på att 2006 blir ett rekordår för Audi, som 2005 uppnådde en total marknadsandel på 4,4 procent. En tillväxt jämfört med föregående år på närmare 12 procent ackumulerat. - Vi har haft en mycket stark försäljning och orderläget är bra. Det bäddar för en ytterligare skjuts i registreringarna mot årets slut, säger Jens Wetterfors. Som det ser ut nu går vi mot en marknadsandel på över fem procent. Audis världsledande dieselteknik lockar dessutom allt fler personbilskunder att välja diesel och under september månad registrerades fyra gånger så många Audi TDI som året innan. Den största ökningen av dieselandelen står A4 för. Var fjärde registrerad A4 hittills i år har varit utrustad med dieselmotor vilket är en femdubbling av andelen från föregående år. Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar. 2005 såldes mer än 829 000 nya Audi-bilar i världen. Audi omsätter nära 27 miljarder euro och har 52 000 medarbetare. Audi Sverige ingår i Svenska Volkswagen AB. För ytterligare information, kontakta: Eva-Maria Elstner, informationschef Audi Sverige, tel 08-553 865 35 eller 070-766 65 35.