Audi/KMS till Karlskoga för att plocka poäng

STCC: Audi/KMS-föraren Fredrik Ekblom har inte flest segrar hittills i STCC. Men han är klart jämnast och leder serien överlägset med 37 poäng. I helgen ska det bli fler på Gelleråsen. Åtminstone är det vad teamchefen Tommy Kristoffersson tänkt sig, både för Fredriks och teamets räkning: - Det är bara att åka dit och hämta poäng och åka hem igen, säger Tommy Kristoffersson till AudiSport.nu. Den rutinerade teamchefen är helt avspänd hemma i Arvika, dagarna före den viktiga tävlingshelgen. Allt är förberett. Fredrik Ekblom och Tobias Johansson har fått en veckas semester. Bilarna har gåtts igenom i detalj och Ekbloms bil får en nyrenoverad motor. Ekblom själv ska precis kliva på sin vattenskoter och göra vattnet osäkert utanför Varberg när han ombeds göra en analys inför Gelleråsen, dit han åker med 30 kg extra vikt efter de två andraplatserna på Knutstorp för fyra veckor sen. - Jag hoppas på topplacering men det krävs nästan att man inte har så mycket vikt i bilen. På de långa racen gör det nån tiondel per varv, säger Ekblom som ser fram emot en nyrenoverad motor i sin Audi A4 - Om den funkar bra blir vi jävligt heta. Annars är vi bara heta, säger Fredrik och skrattar. Fredrik Ekblom leder STCC med hela 37 poäng före konkurrenten Janne Flash Nilsson, Volvo. Trea är Tommy Rustad, Opel, ytterligare 10 poäng bakom. Fyra är Audi/KMS Tobias Johansson, 14 poäng bakom Rustad. - Det är ett mycket bra läge, men jag har varit med om att förlora serien på sista finalhelgen där det är dubbla poäng, så jag tar inte ut något i förskott, säger Fredrik. Ekblom pekar på utvecklingen under året för Volvo som blivit mycket snabbare, men även Richard Göransson, BMW, och Tommy Rustad, Opel, har imponerat på Fredrik. - Men dom har haft svårt att hålla ihop det en hel helg och det är väl tur för mig. Vem som har flest segrar i serien? Richard Göransson, BMW, och Janne Flash Nilsson, Volvo, har tre segrar per man. Fredrik Ekblom har två. STCC, Ställning förare 1 Fredrik Ekblom, Audi/KMS, 157 2 Jan Nilsson, Volvo, 120 3 Tommy Rustad, Opel, 110 4 Tobias Johansson, Audi/KMS, 96 5 Tomas Engström, Honda, 88 6 Tommy Kristoffersson, 74 TV-tider Tisdag 19/8 21:00 TV4+ Onsdag 20/8 23:05 TV4