Audi lanserar bilkort med Visa-koppling

I samband med Stockholms Bilsalong i början av april lanserar bilimportören Audi Sverige ett kundkort med Visa-koppling. Därmed kan Audi och Visa nu erbjuda ett bilkort som går att använda på 24 miljoner inköpsställen i världen. Audi-kortet har funnits sedan 1999 och utnyttjas i dagsläget av drygt 52 000 Audi-ägare, som får möjlighet till sex månaders räntefri delbetalning av service, reparationer och inköp av tillbehör. Samtidigt får kortinnehavarna rabatt hos flera tankstationer och biluthyrningsföretaget Europcar samt erbjudanden som är unika för kortinnehavarna. Nu adderas ytterligare ett mervärde, i och med att kortet ansluts till Visa. Visa är världens största kortföretag med totalt 1,3 miljarder kort världen över. Över 24 miljoner handlare accepterar Visa. Liksom Audi-kortet ges även Audi-kortet Visa ut i samarbete med Ikanobanken Kort, som även är kreditgivare. Kostnaden för Audi-kortet Visa är 75 kronor per år. En uppenbar fördel med det nya kortet är att Audi-ägarna får flera funktioner i ett och samma kort. Det nya Audi-kortet kommer att vara försett med Audis karaktäristiska logga, de fyra ringarna, och Visas nya logga som ersatte flaggan i september 2005. Självklart är kortet förberett för den senaste och säkraste teknologin, det vill säga EMV-chip. – En välfylld plånbok är förstås trevligt, men vi vet att många människor gärna ser att bunten med kort minskar. Ett sätt är att ladda korten med fler funktioner och det är precis vad vi gör med det nya Audi-kortet, säger Jeanette Ejelöv, ansvarig för Audi-kortet hos Audi Sverige. – Vi handlar idag mer, oftare och på fler platser med kort. Visa har en viktig roll i att driva utvecklingen inom betalningstjänster både i butik och på Internet och den här typen av samarbeten är mycket positiva för att vidga bredden av våra tjänster, säger Sven Estwall, Nordenchef på Visa Europe. Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar. 2005 såldes mer än 829 000 nya Audi-bilar i världen. Audi omsätter nära 27 miljarder euro och har 52 000 medarbetare. Audi Sverige ingår i Svenska Volkswagen AB. I Europa finns det över 296 miljoner Visakort fördelade på bank-, kredit- och företagskort. Under de 12 månaderna t o m 30 september 2005 användes dessa kort för inköp och kontantuttag motsvarande över €1,09 biljon. Visa är en medlemsorganisation med 21 000 medlemmar (banker och andra finansiella institutioner som ger ut Visakort). Ikanobanken Kort erbjuder säljstödjande finansiering till handels- och tjänsteföretag där vi hjälper våra samarbetspartners att skapa merförsäljning och lojala kunder. Ikanobanken startades 1995, ägs av IKANO S.A. (familjen Kamprad). För ytterligare information, kontakta: Marcus Thomasfolk informationschef Audi Sverige, tel 08-553 896 57 eller 070-35 896 57 eller Sven Estwall, Visa, 08-440 3570.