Audi marknadsledande på fyrhjulsdrift i premiumsegmentet

Var tredje såld Audi under 2006 var utrustad med quattro fyrhjulsdrift. Det betydde nytt rekord och en väsentlig ökning i antal bilar jämfört med 2005. 306 318 producerade quattro-modeller år 2006 (2005: 219 288) betyder att Audi nu är marknadsledare i premiumsegmentet. – quattro betyder mer än bara optimalt väggrepp, säger Rupert Stadler, chef för Audi AG. Ordet står för känsla, körsäkerhet och prestanda, det representerar teknisk kompetens och dynamik. Över 2,3 miljoner quattro-bilar har hittills rullat av produktionsbanden hos Audi – en siffra som talar för sig själv. Lanseringen av nya Audi Q7 har spelat en stor roll i ökningen av andelen quattro-modeller. Totalt producerades under förra året 72 188 exemplar av Audis sportsuv som har quattro fyrhjulsdrift som standard. – Audi utrustar en större andel av sina bilar med fyrhjulsdrift än någon annan premiumbiltillverkare, säger Ralph Weyler, chef för Marketing and Sales. Vi har en unik fördel i att kunna erbjuda quattro fyrhjulsdrift till samtliga våra modeller i dagens produktprogram. quattro-andelen i Sverige är betydligt högre än genomsnittet. Mer än hälften av alla sålda Audi i Sverige år 2006 var utrustade med det permanenta fyrhjulsdriftssystemet som har utvecklats kontinuerligt sedan debuten 1980 och som nu är inne på sin sjätte generation. – Vi har länge arbetat aktivt med att kommunicera fördelarna med quattro, säger Irene Bernald, marknadschef på Audi Sverige. Därför är det glädjande att se att majoriteten av våra kunder i dag faktiskt väljer det säkraste sättet att ta sig fram – nämligen på alla fyra. Audi Sverige har sedan mer än tio år hjälpt svenska förare att bli bättre och säkrare bakom ratten genom Audi Driving Experience som i år äger rum både i Arjeplog och i Åre. Audi har även sedan flera år tillbaka ett samarbete med svenska alpina skidlandslaget där det finns en tydlig koppling mellan bästa möjliga grepp, säker framkomlighet och fart på halt underlag. Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar. 2006 såldes mer än 905 000 nya Audi-bilar i världen. Audi omsatte under 2005 nära 27 miljarder euro och företaget har 52 000 medarbetare. Audi Sverige ingår i Svenska Volkswagen AB. För ytterligare information, kontakta: Eva-Maria Elstner, informationschef Audi Sverige, tel 08-553 865 35 eller 070-766 65 35.