Audi-nyheter i Frankfurt

Den 9 september inleds bilutställningen IAA:s pressdagar i Frankfurt. En av de nyheter som Audi visar upp är S4 Cabriolet – en öppen sportbil med V8-motor på 344 hk. Audi S4 introducerades i våras och nu kommer den alltså i en öppen version. S4 Cabriolet kan beskrivas som två bilar i en: cabriolet tillför känsla, medan bilens 344 hk (253 kW) starka V8-motor ger föraren en mycket sportig körupplevelse. Aluminiumchassi och quattro, permanent fyrhjulsdrift, säkerställer säkerhet och bästa väggrepp. Övriga nyheter som Audi visar upp i Frankfurt är: A2 1,4 TDI: En starkare trecylindrig dieselversion av Audis aluminiumbil. Effekten är 90 hk (66 kW). Att denna A2 representerar ett nytt modellår märks i form av en mer utmärkande servicelucka. A3 1,6 FSI: 1,6-litersversionen av nya Audi A3 har nu också fått direktinsprutning och en effekt på 115 hk (85 kW). Bränsleförbrukningen uppgår till 6,5 liter/100 km. Maxhastigheten är 196 km/h och acceleration 0-100 km/h går på 10,9 sekunder. A3 3,2 quattro: 250 hk (184 kW) och den nya växellådstekniken DSG, Direct Shift Gearbox (med dubbla kopplingar) gör A3 till vinnaren bland kompaktklassens premiumbilar. A8 3,0: Den första sexcylindriga motorn i Audi A8. Med aluminiummotor på 220 hk (162 kW) förstärker denna version A8-programmet. A8 3,0 TDI: Genom att för första gången använda sig av pienzo-insprutare, tar Audi åter initiativet inom dieselutvecklingen. Trots sexcylindrig tiptronicväxellåda och quattro, permanent fyrhjulsdrift, uppfyller den 233 hk (171 kW) starka motorn kraven för EU4 (svensk miljöklass 2005). Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar. 2002 såldes mer än 741 000 nya Audi-bilar i världen. Audigruppen omsätter närmare 23 miljarder euro och har drygt 51 000 medarbetare. Audi i Sverige ingår i Svenska Volkswagen-gruppen. För ytterligare information, kontakta: Marcus Thomasfolk, press- och pr-chef Audi Sverige, e-post: marcus.thomasfolk@audi.se, tel 08-553 896 57, 070-35 896 57