Audi ökade försäljningen med 5,6 procent under det första halvåret

• Ca953.200 levererade bilar under det första halvåret
  • Försäljningsökning med 7,4 procent till 169.000 bilar i juni
  • Lansering av Audi A3, A5 och Q2 under andra halvåret

Södertälje, 12 juli, 2016 – Audi levererar ett positivt försäljningsresultat för första halvåret 2016. Med ca.953.200 sålda bilar ökade försäljningen med 5,6 procent och volymtillväxt noterades inom alla regioner. I Europa var efterfrågan särskilt stark med en ökning på 8,4 procent, vilket gjorde att företaget med de fyra ringarna för första gången levererade över 450.000 bilar på den europeiska marknaden. Globalt var det framförallt nya Audi A4 (+12.3%) och Audi Q7 (+73,6%) som tillförde volym. Under juni ökade försäljningen med 7,4 procent till 169.000 bilar med positivt resultat på samtliga tio-i-topp marknader.

“Trots rådande utmaningar på viktiga marknader visade det första halvåret en balanserad tillväxt globalt. Vi är marknadsledare i Europa och Kina och går bättre än totalmarknaden i USA” säger Dietmar Voggenreiter, försäljnings- och marknadsdirektör AUDI AG. “Under de kommande månaderna kommer vi att fortsätta stärka vårt modellprogram med ny teknik och koncept som Audi Q7 e-tron, A6L e-tron, SQ7 TDI och Q2.” Med marknadsintroduktionen av nya Audi A5 Coupe under hösten och uppdaterade Audi A3 under juli står redan framgångsrika modeller inför ett snart generationsskifte.

Under juni månad levererade Audi ca. 78.700 (+9.8%) bilar i Europa och satte därmed nya leveransrekord under årets samtliga månader. Ackumulerat ökade försäljningen med 8,4 procent till ca. 455.250 bilar. Framförallt bidrog de nya modellerna till ökningen, med mer än fördubblad försäljning av Audi Q7 och nära 20 procents ökning av Audi A4. Den största tillväxten bidrog Tyskland (+12.4%), Italien (+14.6%) och Spanien (+14.5%) med. Även på den största europeiska exportmarknaden, Storbritannien, ökade försäljningen med 4,1 procent till 89.935 bilar. Här var det framförallt den starka efterfrågan på Audi TT som bidrog med en ökning på 36 procent till 17.650 sålda sportbilar.

Även i USA visade det Ingolstadtbaserade företaget tillväxt. Under det första halvåret levererades 96.934 bilar, en ökning på 3,5 procent, där nästan varannan kund väljer en SUV. Den ackumulerade försäljningen av Audi Q3, Q5 och Q7 ökade med hela 24 procent till 45.195 bilar. Även juni visade tillväxt med en procent, och månaden var därmed den 66:e i rad som Audi framgångsrikt ökade försäljningen i USA.

Försäljningen fortsatte även att utvecklas positivt på den kinesiska marknaden, där framförallt de mindre modellerna bidragit till tillväxten. Under de första sex månaderna levererades 81.083 Audi A3 och Q3, motsvarande en ökning på 21,7 procent. Totalt ökade försäljningen i Kina med 5,9 procent till 290.126 bilar under det första halvåret.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2015. Företaget omsatte 58,4 miljarder euro 2015 och har över 85 000 medarbetare runt om i världen. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i Tyskland (Ingolstadt och Neckarsulm), Ungern, Spanien, Kina, Brasilien, Belgien, Slovakien, Ryssland, Indonesien och Indien. Företaget kommer även börjat tillverka bilar i Mexico 2016. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Kategorier