Audi ökar takten för Q7-produktionen

Pressmeddelande   •   Apr 04, 2006 16:35 CEST

I mars introducerades nya Audi Q7 i Sverige och flera andra länder i Europa. Hittills har försäljningen varit så pass lyckad att Audi nu kommer att öka produktionstakten, från 200 till 300 bilar om dagen. Nya Audi Q7 har visat sig vara en storsäljare. Sedan premiären i mars har mer än 16 000 order tecknats. I Sverige hade 300 bilar beställts före premiären. Efter den europeiska introduktionen följer USA och Kina, i juni. Övriga marknader har lansering andra halvan av 2006. – Produktionslinorna går för högtryck, säger Dr. Jochem Heizmann, som ansvarar för produktion i Audi AG:s ledningsgrupp. Planen är nu att öka produktionen från 200 enheter per dag till 300 i början av sommaren. – Vi gör allt för att tillfredsställa intresset från våra kunder. Vi har redan tagit beslut om viktiga förändringar, som produktion under semesterperioden eller i tre skift. Det gör det möjligt för oss att uppnå våra mål, säger Jochem Heizmann. I framtiden planerar Audi för en produktion på mellan 50 000 och 70 000 Q7 per år. Audi Q7 finns också att beskåda på den pågående bilsalongen i Stockholm. – Intresset för Q7 är stort. De som besöker vår monter är klart positiva till bilen och många tar tillfället i akt att prova till exempel flexibiliteten med de sju sätena, säger Claes Jerveland, chef för Audi Sverige. Bilder finns på www.audi.se / Presscenter / Bildarkiv / Modeller / Q7 Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar. 2005 såldes mer än 829 000 nya Audi-bilar i världen. Audi omsätter nära 27 miljarder euro och har 52 000 medarbetare. Audi Sverige ingår i Svenska Volkswagen AB. För ytterligare information, kontakta: Marcus Thomasfolk informationschef Audi Sverige, tel 08-553 896 57 eller 070-35 896 57

Kommentarer (0)