Audi R10 i tufft genrep inför Le Mans

Målet är klart: Audi ska som första biltillverkare totalvinna 24-timmarsloppet på Le Mans med en dieseldriven sportvagn. Men redan nu i helgen, 17-18 mars, ska den första milstolpen passeras för det ambitiösa sportvagnsprojektet. Då tävlar Audi med två R10 prototyper i Sebrings 12-timmarslopp i Florida, USA, som en generalrepetition för Le Mans 24-timmars. Långdistansklassikern, som körts sedan 1952, är det främsta sportvagnsloppet i USA och premiären för den amerikanska Le Mans-serien för sportvagnsprototyper, ALMS. Sebringbanan breder ut sig på ett gammalt flygfält och anses vara oerhört krävande för både förare och bilar. Tävlingen var ett utmärkt testtillfälle för Audi när de lanserade den framgångsrika R8:an. Teknologi som fungerar på Sebring visar sig också fungera väl på den dubbla distansen på Le Mans, som också är en betydligt snabbare bana. En förklaring är att Sebringbanan har ojämnheter i form av små gupp, men också att det extrema Florida-klimatet med hetta och hög luftfuktighet sätter motorerna – och givetvis även förarna - på tuffa prov. – Självklart vill vi ha ett bra resultat redan i debuten för R10:an och därmed inleda en ny motorsportera för dieselsportvagnar, men först och främst är det här en generalrepetition inför Le Mans 24-timmars. Våra tester har gått bra, men vi exakt hur riskabelt det första racet är för en helt ny bil, säger Audisports chef Wolfgang Ullrich. Audi Sport har testat den nya R10:an två gånger på Sebring, i slutet av januari och början av februari, och upptäckte då flera små barnsjukdomar som de nu har fått bukt med. R10-vagnarna kommer att köras på Sebring av Audis välrenommerade LeMans-team, Frank Biela/Emanuele Pirro/Marco Werner och Dindo Capello/Tom Kristensen/Allan McNish i Audi Sport North Americas regi. Förutom Tom Kristensen, har alla förare haft möjligheter att testa bilarna ordentligt, men den sjufaldige Le Mans-segraren lär nog få ett och annat tillfälle att lära känna dieselns egenheter i sportvagnsracing under det tuffa loppet. – Jag har sett fram emot den här första tävlingen på Sebring sedan jag körde första metrarna med bilen vid presentationen i Paris den 13 december. Jag har inte testat bilen men jag förstår av mina teamkompisar att den är riktigt vass. Grabbarna i Ingolstadt har än en gång lyckats. Varvtiderna var konkurrenskraftiga direkt, men nu handlar det om att visa vad den går för på lite längre distans, slitaget på balkdäcken är enormt. Sebring blir ett perfekt test. Den nya Audi R10 är den första sportvagnen som körs med diesel, kraftkällan är en 650 hästars V12 TDI-motor som har ett vridmoment på mer än 1100 Nm. R10 följer samma hjulspår som den fantastiskt framgångsrika Audi R8, som vann 61 segrar på 77 tävlingar. Audi har vunnit 12-timmarstävlingen på Sebring sex gånger i rad med R8 sedan år 2000, vilket gör den till den mest framgångsrika sportvagnsracern någonsin på den här banan. Både Frank Biela och Tom Kristensen kan också skriva racinghistoria på Sebring i helgen. Båda har vunnit tre gånger tidigare, och en av dem kan bli den första på Sebring att vinna tävlingen fyra gånger. Sebrings körtider Torsdag 16 Mars 09:50 – 10:50 Fri Träning 15:15 – 15:40 Kvalificering (Prototyper) 19:30 – 21:00 Natträning Fredag 17 Mars 10:00 – 11:00. Fri träning 14:30 Audi Press Conference Lördag 18 Mars 08:00 – 08:20 Warm-up 10:43 – 22:43 Race