Audi-teamen slog tillbaka i ALMS

På söndagen stod ADT Champion Racing och Infineon Team Joest åter på de översta platserna på pallen i American Le Mans Series, ALMS, efter en imponerande uppvisning i kanadensiska Trois-Rivières. En vecka tidigare hade de två teamen som kör Audi R8 för första gången blivit slagna av en MG Lola. Det var Frank Biela och Marco Werner som tog förstaplatsen för Infineon Team Joest, före konkurrenterna Johnny Herbert och JJ Lehto i ADT Champion Racing. Racet kördes över tre timmar på gatorna i den kanadensiska staden Trois-Rivières, och avgjordes av ett depåstopp efter en timme. Marco Werner hade då dragit ifrån JJ Lehto, och lyckades göra det första depåstoppet under gulflagg. JJ Lehto hade gått i depå sex varv tidigare, och därmed var racet i princip avgjort. Team Joest vann ett helt varv, och lyckades hålla undan i två timmar till. - Det depåstoppet var helt klart för tidigt, sade finländske Lehto, som körde nästan två timmar på samma uppsättning däck, och var helt utmattad när han klättrade ur bilen. - Jag hade nästan ingen känsel i fingrarna de sista 20 minuterna. I slutet kunde Team Joests Frank Biela hålla undan relativt enkelt i sin Audi R8, medan Lehtos teamkamrat Johnny Herbert kämpade för att göra det omöjliga. Han lyckades i alla fall köra om Biela i slutet, och därmed var Champion Racing mindre än ett varv efter i resultatlistan. Biela korsade mållinjen som segrare, men det var inte helt riskfritt. Han stötte ihop med en varvad bil och skadade fronten på Audi R8:n. Och vid det sista depåstoppet fungerade inte startmotorn direkt. - Jag är väldigt glad, sade Frank Biela. Det var en viktig seger för oss. Det kanske såg lätt ut från sidan, men det var det verkligen inte. Resultat Trois-Rivières, 3 Augusti, Round 4 American Le Mans-Series (ALMS) 1 Biela/Werner (Audi R8) 169 varv på 3h 00m 06.726s 2 Herbert/Lehto (Audi R8) + 55.503s 3 Beretta/Saelens (Panoz) - 5 varv 4 Gavin/Collins (Chevrolet) - 7 varv 5 Fellows/O´Connell (Chevrolet) - 7 varv Tabell efter 4 av 9 tävlingar: 1 Biela och Werner, 82 p 3 Lehto, 74 4 Herbert, 71 5 Beretta, 47