Audi utökar rollen som huvudpartner för Audi Dragon Cup 2011

Audi fortsätter som huvudpartner i Audi Dragon Cup och utökar samtidigt cupen jämfört med 2010.

Inför 2010 instiftade Svensk Drakklubb ”Audi Dragon Cup” med Audi som huvudpartner. Det främsta syftet var att skapa förutsättningar för drakklassen att på bästa sätt växa vidare i Sverige. 2010 genomfördes tre cupseglingar och närmare 30 drakar kämpade om cupsegern.

2011 utökas cupen till att omfatta fyra Grand Prix tävlingar:

• 11-12 juni                     Pelle Gedda Cup i Saltsjöbaden
  • 18-19 juni                     Rutgersson Cup i Marstrand
  • 4-6 aug                        SM i Båstad
  • 27 aug                         Final i Stockholm

Nytt för i år är att Whyshore Yachting & Marketing tar över projektledningen av cupen. Whyshore ansvarar för projektledningen av Audi Dragon Cup på samtliga platser, i samarbete med Audi, Svensk Drakklubb och de arrangerande båtklubbarna.

- Vi är glada över att vara titelsponsor för Audi Dragon Cup ytterligare ett år då Audi har varit engagerade i segling under flera år, såväl i Sverige som globalt. Vi vet att seglingen intresserar många av våra kunder så för oss är detta ett naturligt och givande forum att möta våra kunder i, säger Niklas Henning, sponsoransvarig på Audi.

Drakklassen är över 80 år gammal och samtidigt idag en av världens största kölbåtsklasser, spridd över 5 kontinenter och seglas aktivt i mer än 30-talet länder.

Audis engagemang i segling är i dag omfattande och förutom Audi Dragon Cup är Audi även i år partner till Stena Match Cup Sweden. Internationellt är Audi bland annat engagerad som huvudpartner till Audi MedCup samt stor partner till Kieler Woche.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Eva-Maria Elstner, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 35 eller 070-766 65 35.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde runt 1 092 400 nya Audibilar till kunder 2010. Företaget omsatte under 2010 över 35 miljarder euro och hade närmare 60 000 medarbetare runt om i världen. Audi producerar bilar i Tyskland, Ungern, Kina, Belgien och Indien. Företaget är aktivt på mer än hundra marknader globalt. Mellan 2011 och 2015 planerar Audi att investera mer än 11 miljarder euro i nya produkter och ny teknik. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.