Audis nya A4 DTM premiärkörs på Spa

Premiär för Mattias Ekströms nya Audi A4 DTM-racer. Under DTM-testdagarna på belgiska Spa-Francorchamps-banan denna vecka visas Mattias och Audis nya segervapen för första gången för publik. I två dagar ska Audis fabriksteam samla värdefulla erfarenheter och data om hur den nya racerbilen uppträder på Spa-banan inför DTM-tävlingen som körs där den 15 maj. Det är en helt ny DTM-bil som Audi byggt inför 2005 års DTM-säsong, där Mattias Ekström och fabriksteamet ska försvara sin mästerskapstitel. Den nya Audi A4 DTM-bilen har en helt ny design jämfört med förra årets segerbil, med den nya omisskännliga nya fronten och karossformen från standardbilen med samma namn. Men de stora skillnaderna sitter under skalet, där en hel del har förändrats över vintern. - Vi har försökt bygga in alla positiva erfarenheter som vi gjorde under vår första DTM-säsong för att få fram den bästa tänkbara racerbilen, säger Audis motorsportchef Dr. Wolfgang Ullrich. Den nya kylargrillen gjorde att man fick ändra frontens design för att bättre passa luftflödet. Arbetet i vindtunneln medförde också att en rad andra designförändringar gjordes på karossen för att optimera aerodynamiken. Den effektförlust som uppstod genom de nya reglerna för bakvingens storlek har Audis ingenjörer i stort sett lyckats kompensera. När det gäller chassit på den nya DTM-bilen har Audi Sports fokus varit att minska vikten, förändra gravitationscentrum och höjd samt att förbättra viktfördelningen. Det har dessutom blivit betydligt enklare att ändra inställningarna mellan olika banor på 2005 års Audi A4 DTM och det har också medfört att den tekniskt är mer användarvänlig för mekanikerna. Även förarna upplever bilen som mer komfortabel att köra, inte minst är temperaturen i cockpiten lägre. Motormässigt har Audis V8 genomgått en totalförändring som har lett till en märkbar effekthöjning, speciellt på låga varv och i mellanregistret. – På de första testerna tyckte jag att bilen passade mig ännu bättre än förra årets A4, säger Mattias Ekström, som ska ägna hela torsdagen åt att testköra sin nya arbetsplats på Spa-banan, som för första gången ingår i DTM. Audi Sport Team Abt Sportsline, som är namnet på Audis fabriksstall, ska köra fyra nya A4 DTM i 2005 års DTM-mästerskap. En av bilarna ska köras av Tom Kristensen med SONAX och S line tuning kits från quattro GmbH. Därutöver deltar Audi Team Joest med fyra fjolårsbilar. Den officiella presentationen av hela teamet, med bilar, förare och sponsorer sker i Hamburg den 4 och 5 april. -------------------------------------------------------------------------------- Du hittar bilder från Audi motorsport i vår bilddatabas. Läs mer om Audi på Audi.se. Läs mer om Audi Motorsport på AudiSport.nu. För mer information kontakta Marcus Thomasfolk, Press- och PR-chef Audi Sverige. E-mail marcus.thomasfolk@audi.se Tel +46 (0)8 553 896 57 Mobil +46 (0)70 358 96 57