Audis STCC-mästare Thed Björk kör DTM på Le Mans

Regerande STCC-mästaren Thed Björk blir den andra svensken i tyska DTM-mästerskapet. Audi-stjärnan kommer att ersätta dansken Nicolas Kiesa under helgens DTM-tävling på Le Mans i Futurecom TME-stallet. - Det här är en fantastisk möjlighet för mig att visa vad jag kan. Jag har längtat hela mitt liv efter att få köra DTM och nu ska jag ge allt, säger en överlycklig Thed Björk. Det första träningspasset gick riktigt bra för Björk. Han var tredje snabbaste man framför namn som Häkkinen och Alesi. Björks tid, 1:32.852, var bara 0.2 sekunder långsammare än märkeskollegan Tom Kristensen som var snabbast. 2004 års DTM-mästare Mattias Ekström var fyra precis bakom Björk och är glad över att få ytterligare en svensk i mästerskapet. - Jag tycker synd om Kiesa, men jag är givetvis glad för Thed. Det är inte lätt att ta sig in i DTM och här får han en bra chans. Han bevisade ju att han kan köra i STCC och jag hoppas att det går bra för honom här, sa Ekström. Kiesa bröt benet i en motocross-olycka för några veckor sedan och tillåts inte köra helgens tävling efter en medicinsk undersökning. Chansen fanns då för Kristoffersson Motorsport att placera Thed Björk i bilen. - Vi är självklart oerhört nöjda med att få ytterligare en svensk i DTM från Kristoffersson Motorsport. Vi har arbetat ett tag nu med att ge Björk chansen att gå vidare i karriären. Men att det skulle ske så snabbt och redan i år var inte något vi räknade med. De långvariga och ovärderliga kontakterna vi har med Audi-fabriken i Tyskland har hjälpt oss en hel del, menar KMS stallchef Tommy Kristoffersson. Futurecom TME-stallet är ett privatstall med mycket små resurser. Bilen de använder sig av är en Audi A4 DTM från 2004. Den har inte de senaste delarna i sig men kompenseras av reglerna med lägre vikt. Björk kommer att köra tillsammans med Vanina Ickx, dotter till legenden Jacky Ickx. Vanina är den första kvinnan i DTM sedan 1995 och har kämpat hårt under årets säsong. Bästa resultatet hittills är en 13:e plats vilket visar tydligt hur hård konkurrensen är i DTM, speciellt för ett privatstall. - Det kommer att bli riktigt tufft för Thed. Men rent resultatmässigt har vi inga större förhoppningar utan ser detta som ett gyllene tillfälle för Thed att skaffa sig erfarenhet. Han har aldrig tidigare kört en DTM-bil utan får sätta sig i den och blåsa rakt ut. Nu gäller det att plocka med sig de positiva sakerna av allt som händer i helgen, säger Kristoffersson och tillägger: - Det är riktigt skoj att vi kan placera ytterligare en förare på den internationella racingscenen. Ekström, Ekblom och Colciago har visat vägen innan och jag tror absolut att Björk kan göra ett minst lika bra jobb. Se DTM på TV Se DTM live på SVT24 på söndag kl. 13.50. Nytt för i år är att SVT 24 direktsänder samtliga tävlingar! Efterhandssändning med intervjuer sker i SVT2 måndag kl. 22.30 och tisdag kl. 15.05.