Champion vann Petit Le Mans

ALMS: Team ADT Champion Racing vann säsongsfinalen i American Le Mans Series på Road Atlanta. Stefan Lill-Lövis Johansson var beredd att hoppa in i teamets Audi R8 men JJ Lehto och Johnny Herbert klarade segern själva på nio och en halv timme. - Efter att ha misslyckats med att vinna på Le Mans och Sebring i år så var det väldigt skönt att vinna den här tävlingen, sade Johnny Herbert efter tävlingen. Champion Racing har tävlat lite i skuggan av konkurrenterna i Joest-teamet, som kunde säkra segern i årets serie genom att köra 70 procent av tävlingens 1000 miles. Otroligt nog spann Marco Werner av banan på precis det varv som motsvarade 70 procent - vid 69,8 procent närmare bestämt. Werner blev bogserad ut på banan, lyckades köra in i depå och blev därför mästare i depån. Joest-teamet kunde också ha fått ett snöpligt slut på säsongen redan efter två timmar på Road Atlanta - när Frank Biela försökte undvika en GTS-bil träffade han muren och körde av banan. Bilens skador gick dock att reparera på tio minuter i depån. Till slut var det ändå Frank Biela och Marco Werner som blev mästare, liksom deras team Infineon Joest som blev det för fjärde året i rad på American Le Mans Series. Audi var redan klara mästare som tillverkare av bägge teamens Audi R8-bilar. - Att vinna mästerskapstitlarna för fjärde året i rad är mycket starkt av Team Joest och Frank och Marco kan vara stolta över säsongen, säger chefen för Audi Sport dr Wolfgang Ullrich. Resultat Road Atlanta 1 Herbert/Lehto (Audi R8) 394 varv på 9h 31m 10.608s 2 Beretta/Saelens/Papis (Panoz) - 8 varv 3 Biela/Werner (Audi R8) - 9 varv 4 Jeannette/Leuenberger/Maxwell (Panoz) - 15 varv 5 Kox/Enge/Menu (Ferrari) - 19 varv 6 Magnussen/Brabham/Davidson (Ferrari) - 19 varv 7 Gavin/Collins/Pilgrim (Chevrolet) - 28 varv 8 Bernhard/Bergmeister/Dumas (Porsche) - 34 varv 9 Maassen/Luhr (Porsche) - 34 varv 10 Lewis/Drissi/Patterson (R&S-Lincoln) - 34 varv Du hittar bilder från Audi motorsport i vår bilddatabas. Läs mer om Audi på Audi.se. Läs mer om Audi Motorsport på AudiSport.nu. För mer information kontakta Marcus Thomasfolk, Press- och PR-chef Audi Sverige. E-mail marcus.thomasfolk@audi.se Tel +46 (0)8 553 896 57 Mobil +46 (0)70 358 96 57