DTM: Mattias Ekström tog ledningen i DTM

Det var som upplagt för trippelseger för Audi i DTM-tävlingen på Mugello. Mattias Ekström var banans stjärna, snabbast på kvalet, Pole position, tog starten och ledde loppet före Audiförarna Tom Kristensen och Martin Tomczyk. Men i mål var det Mika Häkkinen som var först och Mattias tvåa. - Men jag leder DTM, så jag får vara nöjd, sa en genomsvettig Mattias efter loppet. Allt såg rysligt bra ut. Mattias Ekström hade en komfortabel ledning på över 15 sekunder och den svenska Audistjärnan i DTM hade varv efter varv utökat sin ledning före sina stallkamrater i Audisport på italienska Mugello-banan. Då hände det plötsligt saker bakom ledartrion. Det gick rakt in i väggen för Mercedesföraren Margaritis och loppet gulflaggades. Safety Car körde ut på banan och det blev med ens väldigt trångt i depån, när alla ville göra sitt andra depåstopp. Även Mattias, Tom Kristensen och Martin Tomczyk gick in för däcksbyte. Men Mika Häkkinen hade redan gjort sitt andra depåstopp och gick därför upp i ledningen, några meter före Mattias som hade gjort ett supersnabbt depåstopp och kom ut strax bakom finnen. Häkkinen ledde i tiotalet varv med bara 0,3-0,4 sekunder och Mattias gjorde flera tuffa framstötar för att ta sig förbi. - Det var en riktigt kul fajt, men jag beslöt mig för att rädda mina 8 poäng i serien istället för att chansa på en omkörning, förklarade Mattias Ekström. Efter 33 varv och 173 kilometers körning gick Häkkinen i mål som segrare och Ekström som tvåa. Men Mattias var också ny ledare i den oerhört hårda DTM-serien, 6,5 poäng före Bernd Schneider och 10 poäng före Bruno Spengler. - Nu har vi en komfortabel sits inför Zandvoort. Vi har lättare bil, fler poäng och jag älskar Zandvoort, menade en nöjd Mattias Ekström. För Audis Tom Kristensen och Martin Tomczyk gick loppet inte lika bra. Båda teamen gjorde misstag under kaoset i depån som kostade tid, och Tomczyk kostade också på sig att spinna av banan efter depåstoppet på 17e varvet. Kristensen slutade på åttonde plats, efter Audiförarna Mike Rockenfeller och Alexandre Prémat som blev sexa och sjua. Resultat DTM Mugello 1. Häkkinen, Mercedes-Benz 2. Ekström, Audi A4, +0,371 3. DiResta, Mercedes, +3,198 6. Rockenfeller, Audi A4, +10,073 7. Prémat, Audi A4, +11,975 8. Kristensen, Audi A4, 12,251 Ställning (prel.) i DTM-serien efter Mugello (6 tävlingar) 1.Mattias Ekström, Audi, 32 2. Schneider, Mercedes, 25,5 3. Spengler, Mercedes, 22 DiResta, Mercedes, 22