DTM Oschersleben: Mattias tvåa, segern stormade bort

Det såg lovande ut för Mattias Ekström, efter snabbaste tiden på fredagens träning. Men en regnstorm under lördagskvalificeringen spolade bort Mattias chanser till en bra startplats. Det hindrade inte Mattias från att köra upp sig från femte till andra plats i DTM-tävlingen på Oschersleben. Lördagens kvalificering började bra i sol. Vid lunchtid kom sen en överraskning, det blåste upp till regnstorm och superpolen fick skjutas upp. Banan låg dränkt i vatten och en båt hade varit mer passande. - Det blåste och regnade så kraftigt att jag funderade om det verkligen skulle bli något kval under lördagen, säger Ekström. Efter ett febrilt arbete lyckades personalen få bukt med allt vatten och banan torkade upp efter att stormen dragit förbi. Superpolen ställdes in och istället så blev det enbart ett tidskval som skulle bestämma startordningen på söndag. Fast besluten att stå högre upp än förra året åkte Mattias ut och försökte sätta bra tider. Det blev en femteplats, Mattias fick inte in det perfekta flytet. Men för Audi gick det bra, med Tom Kristensen i pole position och Martin Tomczyk på andra plats. - Jag fick inte till ett perfekt varv så jag fick nöja mig med att starta som femte man, sade Mattias. - Mitt varv var inte perfekt men jag hade ett bra flyt och kunde ta pole position, sade en glad Tom Kristensen. På söndagen sken solen. Med två Audi i fronten och tre till inom topp tio såg det ljust ut för Audi. När alla ljusen släcktes och förarna gav full gas så fick Tom Kristensen motorstopp och ett par förare han förbi honom i starten, däribland Mattias. - Jag hade en halvdan start men jag lyckades hålla femteplatsen, säger Mattias Ekström. Under loppets gång så gav Mattias allt, och kom ifatt och om de andra. Med två väl planerade depåstopp och en Mattias som körde på högvarv, så plockades sekund efter sekund in på toppen. - Det gick bra att köra och jag hade mycket adrenalin i kroppen, så jag laddade så mycket jag kunde, säger Ekström. När det återstod fem-sex varv så hade Mattias tagit sig upp på andra plats och krupit närmare och närmare Gary Paffett som ledde loppet, tillräckligt nära för att kunna ge mer och eventuellt köra om. - Jag laddade för kung och fosterland, men när det återstod två varv insåg jag att det var dumdristigt att försöka ta igen det sista och riskera att åka av. Men hade jag fått ett par varv till så hade det blivit fight om segern, sade en glad Ekström. Mattias Ekström är fortfarande i mästerskapsledningen och Norisring är nästa anhalt. Mästerskapet är fortfarande väldigt tajt och ingenting kan tas ut i förskott. Men räkna med att Mattias Audi A4 DTM-bil kommer att vara med och slåss om pallplaceringar. Mattias lämnar ingenting åt slumpen. En mästare vill alltid vinna! Resultat DTM Oschersleben 1. Gary Paffett, AMG-Mercedes 2. Mattias Ekström, Audi A4 DTM, 03.169 3. Jamie Green, AMG-Mercedes, 10,460 4. Bernd Schneider, 24,658 5. Tom Kristensen, Audi A4 DTM, 25,219 6. Alan McNish, Audi A4 DTM, 26,131 7. Laurent Aiello, Opel Vectra, 26,771 8. Marcel Fässler, AMG-Mercedes 9. Frank Stippler, Audi A4 DTM, 40,332 10. Rinaldo Capello, Audi A4 DTM Ställning DTM: 1 Mattias Ekström, 35 2. Gary Paffett, 34 3. Tom Kristensen, 26 4. Mika Häkkinen, 17 Jean Alesi, 17