Fredrik Ekblom knappade in på tvåan

STCC: Finalracet på Ring Knutstorp bjöd på rejäl dramatik och många omkörningar. Fredrik Ekblom knappade in på andraplatsen i tabellen. - Det är positivt att vi knappar in på Dahlgren och att det blir kamp om silvret, säger Fredrik Ekblom efter finalracet på 18 varv. Fredrik startade från sjunde position men tog sig redan efter två varv upp på sjätteplatsen. På det 13:e varvet lyckades han ta sig förbi Johan Sturesson och upp på femte plats. Längre fram bytte Tomas Engström, Jan Nilsson och Tommy Rustad ledartröjan flera gånger innan Rustad till slut drog längsta strået på den soldränkta Ring Knutstorp. Fredrik höll länge undan för Sturesson, ända till sista kurvan då Sturesson körde på Ekblom och Sturesson tog tillbaks femteplatsen. Fredrik slutade sexa, men domarna håller på att studera videobanden för att se om Sturesson ska straffas. Sjua och sexa, det är sämre än Fredrik gjort tidigare i serien. Det dåliga kvalet är förklaringen. - Det är svårt när man kvalar så dåligt som vi gjorde, det hänger med hela helgen, förklarar Fredrik. - Men bilen gick bättre och bättre och vi lärde oss mycket. Och det är positivt att vi nu kommer till Mo i Rana utan vikt, det betyder mycket, tillägger Fredrik Ekblom. Robert Dahlgren missade återigen och Fredrik knappade under helgen in sex poäng på Volvo-föraren. Däremot var Richard Göransson återigen bättre placerad och drygade ut ledningen i mästerskapet till 36 poäng före Ekblom. Tommy Kristoffersson fick en svår start från nionde plats och var ett tag 11:a. Men sedan körde han fokuserat och tog sig förbi en efter en av konkurrenterna. Till slut blev det en åttonde plats för teamägaren. Om två veckor är det race igen, i Mo i Rana i Norge. Race 2 Knutstorp, 18 varv. 1. Tommy Rustad, Opel 2. Jan Nilsson, Volvo, +4.649 3. Richard Göransson, BMW, +4.797 4. Tomas Engström, Honda, +7,560 5. Johan Sturesson, Peugeot, +9.592 6. Fredrik Ekblom, Audi, +15.579 7. Jens Hellström, Honda, +18,766 8. Tommy Kristoffersson, Audi, + 19.533 Tabellen STCC, förare 1 Richard Göransson BMW 320i 143 2 Robert Dahlgren Volvo S60 117 3 Fredrik Ekblom Audi A4 107 4 Jan Nilsson Volvo S60 98 5 Johan Sturesson Peugeot 307 91 6 Tomas Engström Honda Civic Type R 82 7 Tommy Rustad Opel Astra Coupé 79 8 Tommy Kristoffersson Audi A4 56 9 Jens Hellström Honda Civic Type R 45 TV-tider Söndag 18 juli Viasat Sport 1 kl 21.00 Sammandrag STCC, VEIDEC Onsdag 21 juli TV3 kl 22.30 Magasinsprogram STCC. Repris lördag 10 juli kl 17.00