Fredrik Ekblom utökade ledningen i Falkenberg

STCC: Audi/KMS-föraren Fredrik Ekblom körde till sig ytterligare sju poängs ledning i helgens STCC-race i Falkenberg. Detta trots att han snurrade runt i finalracet, som bjöd på mycket kalabalik och hård körning. - Det är lysande. Vi utökade ledningen i SM-serien, det är det viktigaste för mig, säger Fredrik Ekblom till AudiSport.nu efter tävlingen. Fredrik Ekblom blev tvåa i första racet, efter Janne Flash Nilsson. I andra racet snurrade Fredrik runt och hamnade sist, men lyckades köra upp sig till en sjätte plats, vilket gav viktiga poäng samtidigt som Flash tvingades bryta. Teamkamraten Tobias Johansson tog åttonde platsen i första racet, men tvingades bryta andra heatet efter en avkörning, just som han hade ledningen och bra fart i bilen. Stallchefen Tommy Kristoffersson tog fjärdeplatsen i båda racen, och var nöjd både för teamets och egen räkning: - Summerar man helgen så är det helt okej. Min bil funkar jättebra och det är bara att tacka personalen som gör ett jättebra med den, säger Tommy. Om två veckor fortsätter serien i Knutstorp, en bana som Team KMS gillar. I senaste testet bilen snabbast på samma bana. - Det lovar gott för fortsättningen, säger Tommy Kristoffersson. Sprint racet, 21 varv Fredrik Ekblom startade från tredje plats men tappade i starten och Niklas Karlsson i Alfa Romeo tog sig förbi. Richard Göransson, BMW, gjorde en bra start och tog sig förbi Janne Flash Nilsson som hade pole position i sin Volvo. Göransson fick dock ett haveri och bröt redan efter första varvet. Fredrik Ekblom och Niklas Karlsson jagade Flash, och med 13 varv kvar lyckades Fredrik Ekblom ta sig förbi Karlsson. Karlssons Alfa Romeo fick problem efter en sammanstötning i omkörningen och tvingades bryta. - Han åkte väldigt defensivt, och jag valde ett annat spår in i kurvan. Då bytte han spår och då gick vi ihop. Det var synd om honom att han tvingades bryta men det var inte min mening, säger Fredrik Ekblom. Därefter knappade Ekblom hela tiden in på Flash, men lyckades inte ta sig förbi Volvo-föraren på de 22 varven. Stallchefen Tommy Kristoffersson säkrade fjärdeplatsen och tog revansch från första helgen i Falkenberg, där han dels blev avkörd och dels fick ett felaktigt straff. Tobias Johansson startade från åttonde plats och hade en mycket hård fajt med tre BMW-bilar. Johansson säkrade den viktiga åttonde platsen, vilket gav pole position i final-racet. Finalrace, 33 varv Finalracet blev hårt för de flesta inblandade. Tobias Johansson startade från pole position, men fick se Calle Rosenblad BMW dra förbi omedelbart i sin bakhjulsdrivna BMW. Tobias lyckades dock ta tillbaka förstaplatsen efter sex varv, men ett par varv senare var olyckan framme. Tobias sladdade av banan i slutet på raksträckan, och flera andra bilar följde efter. Vatten och glykol hade gjort banan såphal i första kurvan. Tobias lyckades komma tillbaka med sin Audi A4 på banan, men kylaren skadades i smällen och han tvingades bryta. - Det är hårt, bilen gick superbra och jag åkte en halvsekund snabbare än dom andra, säger en besviken Tobias Johansson efter racet. Racet stoppades och efter omstarten blev det BMW-bilarna med Patrik Ernstson, Mattias Andersson och Calle Rosenblad som ryckte ifrån. Då hade redan Flash tvingats i depå med en rykande bil, och Niklas Karlsson hade gjort honom sällskap. Tomas Engström, Honda, höll fjärdeplatsen efter BMW-bilarna men ett 20-sekunders straff på grund av tjuvstart gjorde att han ändå placerades sist. Tommy Kristofferssons femte plats blev därmed en fjärdeplats i resultatlistan, hans andra för dagen. Fredrik Ekblom var inblandad i flera hårda dueller, men lyckades ändå hålla sig på banan och utan straff från domarna. När röken skingrats låg han i flera varv på sjätte plats efter Magnus Krokström, Volvo, och hade svårt att komma förbi på den trånga Falkenberg-banan. Med 17 varv kvar försökte han gå förbi - utan att lyckas. - Mitt bakhjul krokade i honom och jag lyfte och snurrade runt. Det var kanske lite frisk satsning på yttern, men nån satsning måste man ju göra också, säger Fredrik Ekblom. Fredrik hamnade sist i fältet om 10 bilar, och satsade sen stenhårt för att köra om konkurrenterna. Tre bilar hann han med innan målgång, vilket räckte till en sjätteplats och 10 viktiga poäng i andra racet. Resultat Race 1 1 Jan Nilsson, Volvo, 21 varv 2 Fredrik Ekblom, Audi KMS, + 0,215 s 3 Tommy Rustad, Opel, +3,051 s 4 Tommy Kristoffersson, Audi KMS, + 7,267s 5 Tomas Engström, Honda, +13,125s 6 Mattias Andersson, BMW, +19,293s 7 Carl Rosenblad, BMW, +19,455s 8 Tobias Johansson, Audi KMS +19,599s 9 Johan Stureson, Seat, + 19,968s 10 Patrik Ernstson, +20,023s Resultat race 2 1 Patrik Ernstson, BMW, 33 varv 2 Mattias Andersson, BMW, +2,297s 3 Carl Rosenblad, BMW, +2,431s 4 Tommy Kristoffersson, Audi KMS, +3,103s 5 Tommy Rustad, Opel, + 6,402 s 6 Fredrik Ekblom, Audi KMS, +6,487s 7 Johan Stureson, Seat, +7,373s 8 Magnus Krokström, Volvo, +7,562s 9 Jan Brunstedt, BMW, +14,298s 10 Tomas Engström, Honda Ställning STCC, förare 1 Fredrik Ekblom, Audi KMS, 127p 2 Jan Nilsson, Volvo, 100p 3 Tomas Engström, Honda, 87p 4 Tommy Rustad, Opel, 87p Du hittar bilder från Audi motorsport i vår bilddatabas. Läs mer om Audi på Audi.se. Läs mer om Audi Motorsport på AudiSport.nu. För mer information kontakta Marcus Thomasfolk, Press- och PR-chef Audi Sverige. E-mail marcus.thomasfolk@audi.se Tel +46 (0)8 553 896 57 Mobil +46 (0)70 358 96 57