Full fart för Audi i Kina

Pressmeddelande   •   Jun 25, 2003 09:38 CEST

Audi har uppnått ännu en milstolpe på den kinesiska marknaden, i och med att den 100 000:e A6:an nu producerats på Audi-fabriken i Changchun. Audi A6 introducerades i september 1999 och var den första premium-sedanen som producerats i Kina. Efterfrågan på A6 har ökat kontinuerligt och det har bidragit till att Audi blivit det ledande premiummärket på den kinesiska marknaden. I maj uppnådde Audi en rekordförsäljning, då totalt 6 000 bilar levererades till kinesiska kunder. Sedan januari har det sålts 23 500 Audi-bilar i Kina, vilket är en ökning med 92 procent jämfört med förra året. Audi har goda förhoppningar om att kunna behålla sin position som marknadsledare – detta trots att konkurrensen ökat allt mer. Utöver A6:an produceras även Audi A4 lokalt i Kina. Dessutom importeras Audi TT, A4 Cabriolet, allroad quattro och A8 för att möta en allt större efterfrågan från kinesiska kunder. Kina är Audis största marknad i Asien-Stillahavs-regionen och är också den som har de största tillväxtmöjligheterna. Förra året såldes över 36 500 Audi-bilar i Kina och målet för i år är drygt 50 000. Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar. 2002 såldes mer än 741 000 nya Audi-bilar i världen. Audigruppen omsätter närmare 23 miljarder euro och har drygt 51 000 medarbetare. Audi i Sverige ingår i Svenska Volkswagen-gruppen. För ytterligare information, kontakta: Marcus Thomasfolk, press- och pr-chef Audi Sverige, e-post: marcus.thomasfolk@audi.se, tel 08-553 896 57, 070-35 896 57

Kommentarer (0)