Ingen höjdarstart på Knutstorp

STCC: Fredrik Ekblom sjua och Tommy Kristoffersson nia. Racehelgen i Knutstorp kunde definitivt börjat bättre för Audi/KMS. Det hade börjat miserabelt i och med kvalet. Tommy Kristoffersson kvalade som sjua och Ekblom som nia när den blöta banan började torka upp. - Vi hade för aggressiva inställningar mot regndäcken, de klarade inte kvalet igenom när det började torka upp, förklarar Tommy Kristoffersson. Johan Sturesson hade tagit pole position, före BMW-förarna Göransson och Björk. Till racet hade solen börjat titta fram och det var i alla fall inget snack om vilka däck man skulle välja. Race 1, 15 varv: I starten fick Thed Björk motorstopp i sin BMW precis framför både Tommy och Fredrik. I undanmanövrarna tappade båda två flera placeringar, men Fredrik kunde omedelbart hämta tillbaks till sin nionde plats på första varvet. Samtidigt hade Tommy tappat till 13:e plats. Tommy Kristoffersson fick dock ordning på grejerna och hämtade upp placering efter placering och slutade till sist på nionde plats. En sammanstötning med Johan Landegren förstörde fronten på Tommys Audi A4 STCC. - Så nu får jag försöka lappa ihop bilen till nästa race! konstaterade Tommy. Fredrik Ekblom satte hårt mot hårt mot först Mattias Andersson i Alfa Romeo och sedan mästerskapskonkurrenten Robert Dahlgren i Volvo. Båda fick ge sig och slutade bakom Fredrik, som tog sjundeplatsen. - Jag fick ju bjuda publiken på lite rejäl racing i alla fall, även om vi ligger alldeles för långt bak. Det var bra att jag kunde ta mig förbi Dahlgren också med tanke på tabellen, konstaterade Fredrik Ekblom efter loppet. Däremot hade Fredrik för långt upp till Jan Magnussen på sjätte plats, den som blir pole position när bilarna får omvänd startordning till finalracet i eftermiddag. STCC race 1 Knutstorp 1. Richard Göransson, BMW, 1.04.982 2. Johan Sturesson, Peugeot, +5,412. 3. Tommy Rustad, Opel, +6.471 4. Jan Nilsson, Volvo, +7.738 5. Tomas Engström, Honda, +9,607 6. Jan Magnussen, +11.415 7. Fredrik Ekblom, Audi, +18.355 8. Jens Hellström, +21,665 9. Tommy Kristoffersson, Audi, +36.208 TV-tider Söndag 18 juli Viasat Sport 1 kl 21.00 Sammandrag STCC, VEIDEC Onsdag 21 juli TV3 kl 22.30 Magasinsprogram STCC. Repris lördag 10 juli kl 17.00