Karlskoga kval 19/8: Thed het inför STCC-loppet

En fjärdeplats och startposition i andra startled bredvid Robert Dahlgren. Thed Björk är het inför STCC-loppet på Karlskoga på söndagen. Men ett tag var det lite för hett. Under tidsträningen brann nämligen Theds bil på grund av en bränsleläcka, och såväl karossplast som bussningar skadades vid branden vilket orsakade att bilen sjönk ihop någon millimeter. Hans fjärdeplats blir därför en åttonde startposition, eftersom bilen visade sig vara för låg vid mätningen efter Super Pole. - Otur, jag hade gjort ett riktigt bra varv och bilen går riktigt bra, tycker jag, säger Thed Björk. Men nu får jag ta i lite extra för att vinna, men det är ju min hemmabana, sa en som vanligt optimistisk Thed. Problemet började alltså på tidsträningen. Dramatiken och röken var tät på Gelleråsbanan i Karlskoga inför kvalet till höstpremiären för STCC. Thed Björk parkerade plötsligt sin bolmande och rykande Audi A4 vid brandposten i den gamla depåkurvan, startade brandsläckningssystemet i bilen medan brandmän rusade till och hjälpte till att släcka elden. - Bilen klarade sig bra, inga elkablar brann och det gick att få ordning på bilen. Men tyvärr hann vi aldrig mäta höjden. Elden hade gjort all plast mjuk så att spoilern fram hade sjunkit ihop, och även ett par bussningar hade mjuknat så att bilen sjönk ihop någon millimeter, berättade Thed. På Super Pole-kvalet hade Thed fjärde bästa tid, men diskvalificerades för den låga höjden och får nu starta från åttonde position. Frank Stippler var inte helt nöjd med sitt tidskval där han slutade 12:a. - Vi har inte hittat problemet, men jag får inte till några riktigt bra tider, klagade Frank. Tommy Kristoffersson kände sig nöjd efter sin kvaltid, men bara tills han fick se att det var 14:e bästa tid. - Jag förstår inte, jag tyckte jag fick till det bra, men det var mycket grus på banan idag och det sladdade därför en del. Resultat Super Pole och kval, Gelleråsen 19/8 1. Tomas Engström, 1:07.300 2. Tommy Rustad, 1:07.472 3. Robert Dahlgren, 1:07.721 4. Thed Björk, 1:07.725 5. Richard Göransson, 1:07.788 6. Jan Nilsson, 1:07,837 7. Fredrik Ekblom, 1:08.278 8. Nicklas Karlsson, 1:08.308 12. Frank Stippler, 1:08,094 14. Tommy Kristoffersson, 1:08,165