Körning på bana hjälper Myhrer i backen

Körning på bana hjälper Myhrer i backen

Delar av det alpina landslaget bytte den 17-18 oktober snö mot asfalt i en av de häftigaste körupplevelserna som finns att prova på. Audi Sportscar Experience på Nürburgring blev en oförglömlig resa för André Myhrer och några av hans landsmän.
- Det är svårt att beskriva känslan, farten, väghållningen, ljudet. Helt underbart, säger den alpine stjärnan
.

Audi har ett gediget program av evenemang och utbildningar för bilförare som vill utvecklas. I våras skolades Sveriges alpina landslag i säker och miljövänlig körning, en variant av det beprövade konceptet Audi Driving Experience. De bästa i klassen fick ett pris i form av en resa till legendariska racerbanan Nürburgring i Tyskland för ett av de mest exklusiva körevenemang som finns – Audi Sportscar Experience. Matthias Hargin, Jens Byggmark och André Myhrer från herrarnas världscupslag följde med under två dagar för att bland annat testa gränserna i Audi R8 5,2, FSI quattro.
- Det var dagar som var lärorika och jag tycker man utvecklas av att köra på banan. Dels som bilförare men jag tror att jag kan ha nytta av det här i min skidåkning också, säger Myhrer. Jag märkte att jag har lite samma problem på banan som i backen, särskilt när det gäller storslalom och Super G. Jag skär in lite för tidigt och får inte optimala utgångar i svängarna.

För Audi är de olika nivåerna av körprogram ett sätt att utveckla befintliga kunder till bättre bilförare och potentiella kunder att få testa produkterna i dess rätta element.
- Audi Sportscar Experience är gräddan av körprogram som vi erbjuder. Det är egentligen bara på den här arenan som man kan testa en Audi R8 till dess fulla potential, säger Niklas Henning, ansvarig för sponsring och event på Audi Sverige.

Med på Audi Sveriges resa till Nürburgring med landslagsåkarna fanns också rallylegenden Stig Blomqvist. En expert med närmare 30 års erfarenhet av Audis framgångsrika quattro-koncept.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar. 2009 såldes närmare 950 000 nya Audibilar över hela världen. Audi omsatte under 2009 närmare 30 miljarder euro och hade drygt 58 000 medarbetare. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB. Är du journalist och önskar mer information, kontakta Eva-Maria Elstner, informationschef Audi Sverige. 08-5538635 eller 070-7666535.