Le Mans: Historisk seger för Audis sportvagnsdiesel på Sebring

Audis nya sportvagnsprototyp R10 TDI skrev motorsporthistoria i sin första tävling, Sebring 12-timmars. För första gången har en dieseldriven sportvagn vunnit en tävling. Sjufaldige Le Mans-mästaren Tom Kristensen blev också historisk, ingen har förr vunnit Sebring fyra gånger. Det klassiska 12-timmarsloppet på Sebring i Florida, USA, är ett av världens hårdaste långlopp och kördes i en hetta som uppgick till 30 grader i skuggan och 43 grader i asfalten och med en påfrestande luftfuktighet. Det hindrade inte Allan McNish, som tillsammans med Dindo Capello och Tom Kristensen körde Audis andrabil till seger, att redan på kvalificeringen visa teamets och bilens kapacitet genom en verklig rekordtid som gav en överlägsen pole position. Men en värmeväxlare behövde bytas innan start och Dindo Capello tvingades därför starta från depån med den andra Audi R10 TDI-vagnen och jaga ikapp fältet från slutet. Det tog honom knappt en halvtimme att köra upp sig från 35:e till andra plats, bakom Audis förstabil, som kördes av Frank Biela, och i slutet av andra timmen hade Capello tagit sig om även Biela och tagit ledningen, som trion i andrabilen höll ända in i mål. De behövde bara göra ett två oplanerade depåstopp för att byta ett oljefilter och skruva åt två lösa hjulbultar. Tom Kristensen vann sitt fjärde lopp på Sebring, och blev därmed historisk. Ingen har gjort det förut: – Det var modigt av Audi att starta loppet med en bil I ett så tidigt stadium. Det lönade sig. Jag vet hur hart många människor arr jobbat för detta, och jag vill verkligen tacka dem, speciellt mina mekaniker. Det de gjorde efter warm-up kan normalt inte göras på så kort tid, och mina teamkompisar Dindo och Allan som körde så bra. Att köra över mållinjen som segrare var ett historiskt ögonblick för dieselteknologin. Audis förstabil, som hade haft en klar ledning i två timmar från start, tog sig inte i mål. Frank Biela, Emmanuelle Pirro och Marco Werner fick bryta efter en tredjedel av loppet med en överhettad motor. Orsaken var att bilens telemetrisystem, som sänder data från bilen till depån, slutade fungera. Teknikerna kunde inte avläsa att vattentemperaturen ökade snabbt, förrän Marco Werner efter fyra timmar rapporterade detta över radion. I depån fann mekanikerna att kylaren på Audis förstabil var igensatt av däcksgummi. Med en rensad kylare sjönk temperaturen till normal nivå, men Team Audi Sport North America beslöt ändå att ta in dieselbilen, som då låg på andra plats i loppet, eftersom motorn hade körts länge på höga temperaturer. Men Audi fick genom andrabilen en välkommen triumf på vägen mot årets Le Mans, där man jagar sin sjätte raka seger – denna gång med diesel i tanken. Du hittar bilder från Audi motorsport i vår bilddatabas på www.audisport.nu Läs mer om Audi på www.audi.se. Läs mer om Audi Motorsport på www.audisport.nu. För mer information kontakta Marcus Thomasfolk, Press- och PR-chef Audi Sverige. E-mail marcus.thomasfolk@audi.se Tel +46 (0)8 553 896 57 Mobil +46 (0)70 358 96 57