Mattias Ekström vill vinna på Zandvoort igen

DTM: För ett år sen vann Mattias Ekström på Zandvoort och samtidigt säkrade teamkompisen Laurent Aiello totalsegern i DTM. I år är förutsättningarna annorlunda men Mattias vill vinna igen. - När jag vann här förra året lovade jag mig själv att det inte skulle dröja länge till nästa seger så nu är det ju hög tid, säger Mattias som blev sjuk efter förra racet men räknar med att vara fit till helgens begivenhet. Zandvoort anses vara en bana som passar Abt-Audi-teamets Audi TT-R bra. Banan har många medelsnabba och snabba kurvor. Mercedes har hittills i år dominerat allra mest på snabba banor med hög toppfart. - Banan på Zandvoort är alltid en utmaning eftersom den är så hal, säger Mattias Ekström. Jag gillar det för man kan leka lite mer med bilen. Laurent Aiello vann förra årets serie just på Zandvoort men kan inte räkna med någon serieseger i år, även om det fortfarande är teoretiskt möjligt. Det är 20 poäng upp till ledaren. - Mitt mål nu är att komma topp tre i mästerskapet, säger Laurent Aiello. Det innebär att vi måste vinna de två återstående racen. Serien avslutas på Hockenheimring den 5 oktober. Tills dess kommer teamet att kämpa för en snygg avslutning på säsongen. - Det är klart att vi ska kämpa så länge vi har den minsta chans, säger teamchefen Hans-Jürgen Abt. Men det är också viktigt att bjuda på en riktig show och kanske en seger i något av racen. TV-tider: SVT24 Sön 21/9 kl 20-21 SVT 2 Ons 24/9 19.30 Lör 27/9 17.15 Sön 28/9 00.30 Ställning DTM, förare, inför Zandvoort 1. Bernd Schneider (Mercedes) 57 2. Christijan Albers (Mercedes) 54 3. Marcel Fässler (Mercedes) 48 4. Laurent Aiello (Abt-Audi) 37 5. Mattias Ekström (Abt-Audi) 32 6. Jean Alesi (Mercedes) 28 7. Peter Dumbreck (Opel) 26 8. Timo Scheider (Opel) 10 9. Alain Menu (Opel) 9 10. Gary Paffett (Mercedes) 4 11. Christian Abt (Abt-Audi TT-R) 3 12. Thomas Jäger (Mercedes) 2 13. Martin Tomczyk (Abt-Audi) 1 14. Joachim Winkelhock (Opel) 1 Du hittar bilder från Audi motorsport i vår bilddatabas. Läs mer om Audi på Audi.se. Läs mer om Audi Motorsport på AudiSport.nu. För mer information kontakta Marcus Thomasfolk, Press- och PR-chef Audi Sverige. E-mail marcus.thomasfolk@audi.se Tel +46 (0)8 553 896 57 Mobil +46 (0)70 358 96 57