Miljöcertifikat till Audi A4 2,0 TDI

Pressmeddelande   •   Feb 28, 2007 10:15 CET

Miljöforskningsinstitutet ÖKO-TREND i Wuppertal, Tyskland, har gett Audi A4 2,0 TDI den eftertraktade utmärkelsen ”Auto-Umwelt-Zertifikat”. Storsäljaren i Audis modellprogram mottog utmärkelsen för sin miljövänlighet, de höga miljöstandarderna i produktionsprocessen samt för exemplariska återvinningsåtgärder. ”Därmed inkluderar Audi även miljövänlighet i sitt premiumtänkande”, konstaterade ÖKO-TREND institutet. Forskare hos det oberoende miljöforskningsinstitutet har utvärderat fordon och deras miljöegenskaper sedan 1997, och bil- och miljöcertifikatet har existerat sedan 2006. Utmärkelsen baseras på en omfattande utvärdering av bilens miljövänlighet. Den detaljerade genomgången tar, i tillägg till bränsleförbrukning, buller och förorenande utsläpp, även hänsyn till ekologiska kriterier kopplat till produktion, anskaffning, logistik och återvinning samt tillverkarens miljöstyrning. För att få utmärkelsen måste minst 90 procent av det maximala resultatet uppnås. I tillägg måste genomgående höga miljöstandarder uppfyllas i samtliga utvärderingskriterier. Audi A4 2,0 TDI med 140 hk är utrustad med diesel partikelfilter som standard och kombinerar låg bränsleförbrukning – endast 6,0 liter diesel per 100 km – med en sportig körupplevelse. ”Ur en ekologisk synvinkel är Audi A4 och 2,0 TDI en kombination att rekommendera”, summerade forskarna från Wuppertal. Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar. 2006 såldes mer än 905 000 nya Audi-bilar i världen. Audi omsatte under 2005 nära 27 miljarder euro och företaget har 52 000 medarbetare. Audi Sverige ingår i Svenska Volkswagen AB. För ytterligare information, kontakta: Eva-Maria Elstner, informationschef Audi Sverige, tel 08-553 865 35 eller 070-766 65 35.

Kommentarer (0)