Audi e-tron vid IONITY supersnabbladdare. Fotograf Terje Borudd

Milstolpe med 100 IONITY-laddstationer

IONITY fortsätter bygga ut infrastrukturen med supersnabbladdare. Den hundrade laddstationen har nu öppnat i norska Rygge. Förra veckan öppnade även en ny station vid Circle K i Mantorp. Den senare är en välkommen nyhet som förkortar restiden mellan Stockholm och Göteborg avsevärt för alla elbilister med CCS-laddare.

IONITY är ett öppet laddnätverk med ultrasnabba s.k. HPC-laddare. Företaget startades som ett joint-venture mellan Audi och flera andra biltillverkare* för att underlätta övergången till elbilism och resande på längre sträckor. Laddstationerna är utrustade med den senaste generationen av ultrasnabba HPC-laddare som kan leverera upp till 350 kW.

Audi e-tron, som idag har högst laddkapacitet på marknaden med 150 kW, kan laddas till 80 procent på bara 30 minuter och till 100 procent på mindre än 50 minuter vid IONITY-stationerna.

I Sverige finns nu sex IONITY-stationer, varav fyra längs västkusten, en i Ytterån mellan Åre och Östersund och den senaste i Mantorp. Circle K, som är etableringspartner i Sverige, planerar för cirka 30 stationer med i snitt sex laddplatser med CCS-standard på varje station. Närmast i tur står Enköping, Örebro, Karlstad och Södertälje. Totalt planerar IONITY för 400 stationer i Europa till 2020.

*IONITY är ett joint venture mellan BMW, Daimler AG, Ford, och Volkswagenkoncernen med Audi och Porsche. Läs mer om https://ionity.eu/