Premiär för nya Audi A6 - en kombination av elegans och dynamik

Nu stiger Audi åter in i ett segment laddat med känslor: Nya Audi A5 Coupe förenar Audis hyllade designspråk och dynamiska körprestanda med karaktäristisk kvalitet och finess. Med kraftfulla och bränslesnåla FSI- och TDI-motorer, helt nyutvecklade hjulupphängningar och en mängd innovativa detaljer har Audi A5 Coupe skapats för att vara en modern långfärdskupé i den allra bästa av traditioner. Redan från början lanseras även Audi S5 – en extra sportig version som kompletterar den nya modellserien. En kraftfull V8-motor med FSI-teknik och 354 hk som ger S5 en dynamisk spets. 2003 visades konceptbilen Nuvolari quattro som var en försmak på Audis vision om en kraftfull och elegant formgiven kupé och när Audi A5 Coupe nu får premiär har många element från Nuvolari adopterats. Den nya kupén är en tydlig och unik förklaring om sportighet och elegans. Med en längd på 4,63 meter är Audi A5 en första klassens kupé och fyra komfortabla säten och en lastvolym på hela 455 liter gör den här bilen till en komfortabel långfärdsvagn. Formgivning och interiör Sportighet, elegans och dynamisk prestanda är typiska karaktäristika hos alla dagens Audi-modeller. Naturligtvis bär A5 mycket av Audis ”genetiska kod”, vilket är uppenbart i formgivningen: kupéns proportioner karaktäriseras av en mycket bred och låg ställning, ett kort främre överhäng och en lång, flytande övergång från C-stolpe till bakparti. ”Singleframe”-grillen” är på plats och kantiga huvudstrålkastare och stora luftintag förstärker intrycket av bredd i bilens front. Samma sak gäller för bakpartiet: de distinkta horisontella linjerna och de breda, kraftfullt formgivna bakljusen understryker sportigheten hos A5. Sidlinjen domineras av den mäktiga, trapetsformade C-stolpen. Den förstärker inte bara bilens sportiga dragningskraft utan skapar också ett utseende som påminner om den legendariska ur-quattron. Markerade kanter på hjulhusen med dess svängda konturer sträcker ut i den breda skulderlinjen. Interiören kännetecknas av ergonomisk formgivning, funktionalitet och högsta kvalitet där syftet är att du som förare ska känna dig avspänd och som hemma. Motorer för kraftfull körglädje Alla motorer som finns tillgängliga till den nya modellserien har direkt bränsleinsprutning. I bensinmotorerna används FSI-konceptet medan dieselmotorerna är utrustade med common rail TDI. Detta ger alla motorer en livlig och varvvillig karaktär, som gör att de utan ansträngning kan släppa ut sitt generösa vridmoment med optimal energieffektivitet. Toppversionen bland bensinalternativen i Audi A5 är en ny 3,2-liters FSI med innovativ ventilstyrning. Bakom ratten på en Audi A5 3.2 FSI finns hela 265 hk tillgängligt samt ett förstklassigt vridmoment på 330 Nm i ett brett varvtalsområde från 3 000 till 5 000 r/min, vilket garanterar blixtrande acceleration i alla lägen. 3.2 FSI quattro med manuell, sexväxlad låda sprintar från 0 till 100 km/h på 6,1 sekunder (toppfarten är begränsad till 250 km/h). Trots detta håller sig bränsleförbrukningen för 3,2 FSI quattro nere på 9,7 liter per 100 kilometer (8,7 liter per 100 kilometer för 3.2 FSI med multitronic). Från hösten 2007 finns även 1.8 TFSI – med en effekt på 170 hk – tillgänglig. Den kombinerar turboteknologi med direkt bensininsprutning och ger acceleration och dragkraft från alla varvtalsområden på ett oöverträffat sätt. Tack vare en hel kedja av tekniska innovationer har bensinmotorernas bränsleekonomi förbättrats avsevärt, vilket i sin tur leder till en markerad minskning av koldioxidutsläppen. V6 TDI-motorerna från Audi är klassledande i sitt segment. Med kopiösa vridmoment, enastående bränsleekonomi tillsammans med miljövänlig prestanda är de svårslagna. TDI-motorerna till Audi A5 är självklart utrustade med diesel-partikelfilter som standard. Den sportiga toppmodellen i TDI-utbudet är en helt reviderad 3,0-litersmotor. Den levererar numera en effekt på 240 hk och dess maximala vridmoment är imponerande 500 newtonmeter. Men det räcker inte med det: Med den sensationella accelerationen (0-100 km/h) på 5,9 sekunder och en toppfart på 250 km/h är Audi A5 3.0 TDI quattro en av de sportigaste bilarna i klassen. Lägg till detta att den har en genomsnittlig bränsleförbrukning på endast 7,2 liter per 100 km! Ännu bättre bränsleekonomi finns att få i V6-motorn på 2,7 liter som utvecklar 190 hk och är kopplad till multitronic-växellåda. Toppfarten är 232 km/h och accelerationen 0-100 km/h avklaras på blott 7,6 sekunder och detta med en genomsnittlig bränsleförbrukning på 6,7 liter/100 km! Audi A5 2.7 TDI multitronic har framhjulsdrift, medan 3-liters TDI med manuell växellåda permanent fördelar kraften till alla fyra hjulen. Som standard erbjuds Audi A5 med en sexväxlad, manuell låda med sportig utväxling. Versionerna 3.2 FSI och 2.7 TDI finns att få med den steglöst variabla multitronic-lådan, ett mycket bränsleekonomiskt alternativ. Ny konstruktion av hjulställen Bilens breda spårvidd, de stora hjulen och de korta överhängen ger inte bara ett starkt intryck utan är också en del av det recept som skapar dess oslagbart aktiva körkänsla som Audis tekniker uppnått genom en helt ny konstruktion av hjulställen. Framhjulen sitter i ett arrangemang med fem länkar och med både övre och nedre triangellänkar. Framaxeln är placerad långt fram för att skapa utrymme för en konfiguration med längsmonterad motor och fram- eller fyrhjulsdrift. Ett viktigt element i den bakre hjulupphängningen är dess triangellänk med helt ny kinematik. Den ger hög åkkomfort i kombination med perfekt riktningsstabilitet. Stabil kaross Både i fram- och baksätet är A5 en fullgod långfärdsbil. Och med en volym i bagegerummet på 455 liter finns det alltid plats över för lite extra shopping. Lastbredden på en meter gör det enkelt att även stuva in stora föremål, och även välfyllda golfbagar passar på bredden i Audi A5:s lastutrymme. Den extremt höga styvheten i karossen skapar grunden både för bilens distinkta köregenskaper och dess angenäma känsla av pålitlighet och komfort. Karossens låga vikt har nåtts genom utnyttjande av senaste teknologier, som plåt med varierande tjocklek, en kombination av punktsvetsning och limmade fogar samt användande av aluminium, exempelvis i framskärmarna. Utrustningsdetaljer i lyxklass Audi A5 karaktäriseras av en omfattande standardutrustning med bland annat 17-tums lättmetallhjul samt automatisk luftkonditionering, operativ- och informationssystemet MMI, ett ljudsystem med CD-spelare och separat skärm samt automatisk öppning av bakluckan. Den nya komfortnyckeln och den elektromekaniska parkeringsbromsen ingår också i standardpaketet. Listan över tillval innehåller bland annat Audi adaptive light som kombinerar bi-xenonstrålkastarna med dynamiskt kurvljus och LED-ljusband för varselljuset samt” advanced key”-systemet. En avancerad automatisk luftkonditionering med tre temperaturzoner, extra stor panorama-sollucka och Audi parking system advanced. Audi A5 fås även med S-line för ett extra dynamiskt utseende. Exteriörprogrammet omfattar, till exempel, mer distinktiva stötfångare fram och bak. Sportpaketet i S-line omfattar bland annat sportstolar, ratt och växelspak med perforerat läder, svart takklädsel och specialinlägg. Lättmetallhjulen i 18 tum och exklusiva lackeringar understryker utseendet i S-linjens sportpaket, samtidigt som sportfjädringen ger en distinkt körkänsla. I sin egen division Audi S5 Tack vare kombinationen av V8 FSI-teknik och den permanenta fyrhjulsdriften quattro blir Audi S5 en unik utmanare bland högprestandakupéer. Den åttacylindriga motorn med dess oerhörda kraft kompletteras väl av den specialtrimmade fjädringen och bromsarna med högsta prestanda. Subtila, men tydliga, designelement på in- och utsida ser till att särskilja denna kupé och Audi S5 Coupé finns till salu samtidigt som Audi A5-serien lanseras. Motor och hjulupphängning Den åttacylindriga motorn har en effekt på 354 hk och dess maximala vridmoment är 440 Nm, något som den levererar redan vid 3 500 r/min. Audi S5 kan sprinta till 100 km/h på endast 5,1 sekunder. Den sexväxlade manuella lådan med dess mycket exakta styrning av växelspaken och korta växelslag gör varje växling till ett rent nöje. Permanent fyrhjulsdrift quattro ger naturligtvis perfekt grepp med variabel kraftfördelning. Sportfjädringen i Audi S5 är trimmad för att förstärka kupéns prestanda med särskilt dynamiska köregenskaper. De speciella högprestandabromsarna, som känns igen på deras svartlackerade ok, garanterar stor precision i alla lägen. Och det elektroniska stabilitetsprogrammet ESP kan deaktiveras i två steg närhelst föraren önskar att utforska potentialen i Audi S5 på en lämplig vägsträcka. Design och interiör Kylargrillen har det specifika utseendet för en Audi S-modell – lackerad i platinagrått och utrustad med vertikala krominlägg. Stötfångarna fram och bak har en mer uttalad form och luftintagen är mer anslående. Ytterbackspeglarna med aluminium-look ger ett sportigt intryck, precis som de färgmatchade dörrtrösklarna och de dubbla avgasrören med sammanlagt fyra ovala slutrör. Icke desto mindre har modellens sportiga attribut alltid en funktionell aspekt: ett exempel är spoilern på bagageluckan som ger ökat aerodynamiskt marktryck. Sportstolarna, den sportiga ratten, instrumenten med grå visare och tröskelplattor i aluminium ger en dynamisk och förfinad atmosfär. Vid sidan av kupéns 18-tumshjul med den nya S-designen och 245/40 R18-däck, innehåller standardutrustningen för S5 detaljer som xenon plus-strålkastare med imponerande varselljus i form av ett LED-ljusband, eller sportstolar med elektrisk justering. Audi A5 premiärvisas på bilsalongen i Geneve och både Audi A5 och S5 kan beställas från och med mitten av mars. Priser är ännu ej fastställda. För mer information se bifogat pressmeddelande som pdf. Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar. 2006 såldes mer än 905 000 nya Audi-bilar i världen. Audi omsatte under 2005 nära 27 miljarder euro och företaget har 52 000 medarbetare. Audi Sverige ingår i Svenska Volkswagen AB. För ytterligare information, kontakta: Eva-Maria Elstner, informationschef Audi Sverige, tel 08-553 865 35 eller 070-766 65 35.