Premiär i Frankfurt: Audi S4 Cabriolet

Det blir många nyheter från Audi när bilutställningen IAA i Frankfurt inleds med pressdagar den 9 september. En av de nya bilar som Audi visar upp är S4 Cabriolet – en öppen sportbil med V8-motor på 344 hk. I övrigt blir det också nya motoralternativ till A2, A3 samt A8. Mässan öppnar för allmänheten den 12 september. Nya Audi S4 Cabriolet är en diskret bil. Vid en närmare titt ser man dock tydliga skillnader från A4 Cabriolet: stötfångaren har stora luftintag, xenon-strålkastarna har titanfärgade inslag och ytterbackspeglarna har fått en finish i aluminiumlook. Baktill avslöjas bilen genom sina dubbla avgasrör, typiska för Audis prestandamodeller. Audi S4 Cabriolet har 18-tums aluminiumfälgar i S-design med däck i dimensionen 235/40 R 18. Även interiört märks det direkt att det är en S4. Instrumenttavlan har de karaktäristiska gråa S-mätartavlorna. Olika material för dekorpanelerna, såsom kolfiber, masurbjörk, pianolack och borstad aluminium, kan väljas beroende på önskemål. Sportstolarna är klädda i en Alcantara/läder-kombination och är elektriskt inställbara. V8-motor ger ett överflöd av kraft Den 4,2 liter stora V8:an har en mycket kompakt design. Motorns dimensioner – framförallt längden på endast 464 mm – gör att den för första gången kan installeras i ett så pass litet motorutrymme som en bil i B-segmentet erbjuder. För att göra motorn så pass kompakt drivs kamaxlarna och vissa hjälpaggregat med kedja i bakkant på motorn, istället för som tidigare med rem i framkant. Detta har gjort det möjligt att minska längden med hela 52 mm. V8:an, som endast väger 195 kilo, är lika lätt som den V6 biturbomotor som fanns i den tidigare S4:an. Resultatet blir stora fördelar i viktfördelning och körkaraktär. 4,2-litersmotorn i den nya S4:an uppnår sin maxeffekt på 253 kW (344 hk) vid 7000 1/min. Toppvridmomentet på 410 finns tillgängligt vid 3500 1/min. Ännu mer imponerande än siffrorna är själva körupplevelsen – i praktiken handlar det om kombinationen av motorns spontana respons på minsta gaspådrag samt dess höga vridmoment och inte minst ljudet som är karaktäristiskt för en V8. Audi S4 Cabriolet accelererar från 0-100 km/h på 5,9 sekunder och uppnår en begränsad maxhastighet på 250 km/h, Växlingen sköts via en tätstegad, sexväxlad manuell växellåda. Som tillval finns även en sexstegad Tiptronic-växellåda med dynamiskt växlingsprogram. I det fallet går det även att växla via paddlar på ratten. Sportchassit: aluminium gör bilen smidig och lätt Liksom S4 sedan och Avant har S4 Cabriolet ett styvt sportchassi, något som är avgörande för maximal smidighet och därmed körglädje. Det viktbesparande chassit i aluminium består av en fyrlänkad framaxel och en trapetslänkad bakaxel och är designat för att säkerställa maximal styrprecision och bästa möjliga väguppträdande. Väghållningen förbättras även tack vare chassits låga vikt, som leder till en större respons. Servotronic är standard och fungerar på så sätt att graden av servostyrka är beroende av hastighet. Detta säkerställer under alla förhållanden kommunikationen mellan bilen och föraren. Nya S4 Cabriolet har quattro, permanent fyrhjulsdrift, som standard. På det sättet kan bilen överföra motorstyrka till optimal framkomlighet under alla omständigheter. En upplevelse att köra taklöst Att susa fram i en cabriolet är helt klart en av de trevligaste upplevelser man kan tänka sig inom bilkörning. Att då kombinera den känslan med upplevelsen av en stark motor gör inte saken sämre. Men till elegans och styrka måste även läggas en kaross av högsta kvalitet. Suffletten i S4 Cabriolet integreras helt i karossen när den är nedfälld. Även med suffletten uppfälld ger bilen ett harmoniskt intryck. Audis karossutvecklare har lagt stor vikt vid att ge föraren av S4 Cabriolet en vibrationsfri körupplevelse. Bilens körglädje kan också hänföras till karossens vridstyvhet. Och tack vare sin direkta styrning kan S4 Cabriolet styras med stor precision genom kurvorna. Till sin hjälp har den också en särskild infästning av rattstångskonsolen som minimerar överföring av vibrationer till ratten. Hög nivå av krocksäkerhet A-stolparna i Audi S4 Cabriolet är förstärkta med höghållfasta rör – en mycket viktig säkerhetsdetalj om bilen skulle volta. I passagerarområdet har karossidorna optimerats genom höghållfasta tröskelförstärningar, för att öka dess styrka och erbjuda optimalt skydd för passagerarna. Extra starka rörprofiler har också använts i sätena, detta för att ge passagerarna ett ökat skydd vid en sidokrock. Dörrarna har designats på ett säkert sätt, bland annat genom att de fått speciella absorberande balkar. Därmed blir krocksäkerheten – även vid sidokollisioner – lika hög som i en S4 sedan. Om bilen skulle volta, finns ett aktivt voltningsskydd som bidrar till passagerarnas säkerhet. Två bågar, kontrollerade av sensorer, utlöses på mindre än en sekund och tillsammans med en mycket vridstyv A-stolpe skapar dessa en "överlevnadszon" för bilens passagerare. Exempel på aktiv säkerhet i S4 Cabriolet är ESP, som för övrigt är standard i alla Audi-bilar. Skydd mot väder och vind Audi S4 Cabriolet har en sufflett i tyg som standard. Genom en knapptryckning kan den öppnas eller stängas på mindre än 30 sekunder. En uppvärmbar bakruta är en av de orsaker som gör Cabrioletens sufflett mycket lämplig för året runt-användning. Suffletten består av tredubbla lager tyg och är tillverkad för att säkerställa passagerarnas skydd, motstå väder och vind och hjälpa till att effektivt utestänga ljud. Läs om övriga Audi-nyheter på IAA Frankfurt här Mer information om Audi-nyheter på IAA 2003, Frankfurt, finns på www.audi.se, Presscenter Bilder finns på www.audi.se, Presscenter/Bildarkiv/Modeller/Cabriolet Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar. 2002 såldes mer än 741 000 nya Audi-bilar i världen. Audigruppen omsätter närmare 23 miljarder euro och har drygt 51 000 medarbetare. Audi i Sverige ingår i Svenska Volkswagen-gruppen. För ytterligare information, kontakta: Marcus Thomasfolk, press- och pr-chef Audi Sverige, e-post: marcus.thomasfolk@audi.se, tel 08-553 896 57, 070-35 896 57