Sjätte raka dubbelsegern för Audi på Sebring

Segertåget fortsätter för LeMans-vinnaren Audi R8. I helgen tog Audi sin sjätte raka dubbelseger i 12-timmarsloppet på Sebring-banan i Florida, inför 180 000 åskådare. Därmed tangerade Audi dubbelseger-rekordet från 1981. Audi R8 är en av racervärldens mest framgångsrika bilar, den har varit obesegrad på Sebring-banan sedan sin debut år 2000. Den här gången tog dessutom "den ständige" tvåan Audi Team ADT Champion Racing sin första seger, dubbelseger till råga på allt. - Äntligen klaffade allt, utbrast Dave Maraj, teamchef för Champion. Vi är mycket stolta över segern och Audi kan vara stolta över att bygga en bil som kan köras "flat out" från första till sista varvet. Jan Kristensen, JJ Lehto och Marco Werner hade inga som helst problem under de 12 timmarna, men växlade ledningen, först med den snabbaste MG Lolan körd av Weaver/Wallace/Leitzinger, och sedan med systerbilen i Audi Champion Racing med Frank Biela, Alan McNish och Emanuele Pirro, några gånger. Audi R8ans pålitlighet betalade sig dubbelt, och Champion-teamen slogs om tiondelar av sekunder de sista varven, innan Kristensen&Co vann med 6,365 sekunder. För Tom Kristensen var segern också speciell eftersom han nu tillhör den exklusiva skara på bara sex förare - Olivier Gendebien, Phil Hill, Mario Andretti, Hans-Joachim Stuck och Frank Biela - som tagit tre Sebring-segrar. - Jag är oerhört glad över Champions dubbelseger, sa han efteråt. Även Audis motorsportchef Dr. Wolfgang Ullrich var imponerad: - Vi har sett ett fantastiskt race. Att det skiljde mindre än sex sekunder mellan de två toppbilarna efter tolv timmar är ofattbart, båda teamen har gjort ett toppjobb, menade han. Resultat på Sebring 12-timmars: 1 Kristensen/Lehto/Werner (Audi R8) 361 varv in 12 tim 01m 49.211s 2 Biela/McNish/Pirro (Audi R8) + 6.365s 3 Weaver/Wallace/Leitzinger (MG Lola) - 20 4 Brabham/Turner/Ortelli (Aston Martin) - 23 5 Fellows/O'Connell/Papis (Chevrolet) - 24 6 Gavin/Beretta/Magnussen (Chevrolet) - 38 7 Long/Bergmeister/Luhr (Porsche) - 40 8 Kelleners/Borcheller/Mowlem (Saleen) - 43 9 Bertolini/de Simone/Barbini (Maserati) - 45 10 Figge/Dalziel/Empringham (Chevrolet) - 46 -------------------------------------------------------------------------------- Du hittar bilder från Audi motorsport i vår bilddatabas. Läs mer om Audi på Audi.se. Läs mer om Audi Motorsport på AudiSport.nu. För mer information kontakta Marcus Thomasfolk, Press- och PR-chef Audi Sverige. E-mail marcus.thomasfolk@audi.se Tel +46 (0)8 553 896 57 Mobil +46 (0)70 358 96 57