Skräddarsydd Audi – i dansk tappning

2004 års uppmärksammade samarbete mellan Audi Sverige och modedesignprojektet Rookies, ”Den skräddarsydda bilen”, väckte stort intresse även utanför Sveriges gränser. Nu presenteras konceptet på nytt i Köpenhamn – denna gång i dansk tappning men fortfarande med svenska influenser. ”The Tailormade Audi” är resultatet av fyra unga studenter från Danmarks Designskole’s tolkning av nya Audi TT Coupé. De senaste månaderna har designstudenterna arbetat tillsammans med Audi i Danmark samt ledande designers och marknadsförare från Bang & Olufsen, Georg Jensen och munthe plus simonsen i syfte att skräddarsy en unik utgåva av nya Audi TT Coupé. Två av de fyra designstudenterna som blev utvalda till projektet är svenskarna Linda Vasel, som studerar mode och design, och Gustaf M. Wollin som studerar industridesign. – Viktigt för oss var att föra in ett modetänkande i bilbranschen – vad är det som säger att en bil alltid måste kläs likadant? Med tanke på livsstilstrenden idag tror vi det kan bli ännu mer aktuellt med en ”tailormade” inriktning på bilar i framtiden, säger Linda Vasel. Det färdiga resultatet blev en Audi TT Coupé med matt och blankt lack i färgen Daytona Grey. Konceptet bakom den skräddarsydda bilen är att den är uppbyggd som en kostym. Alla detaljer avslöjas således inte vid första ögonkastet utan designen bjuder in betraktaren till en upptäcktsfärd. Bland annat fungerar bilens dörrkarmar som en kostyms foder, utrustat med ett kraftfullt mönster med skandinaviska motiv. Bagageutrymmet är klätt i orange läder där det gjorts plats för bilens skräddarsydda inventarier: ett paraply, en picknickkorg och en flaska champagne. I tillägg är bilens vanliga registreringsskylt ersatt av en ljusdiodskylt – en vision av hur nummerskylten kan se ut i framtiden. – Utmaningen i projektet har legat i att hela tiden tänka på helheten i konceptet och inte tappa fokus på detaljerna. Det svåraste var inte att designa idéer utan att få ut det bästa möjliga av flera kompromisser, säger Gustaf M. Wollin som hoppas att deras nya idéer kommer att ha inflytelse på bilindustrin i framtiden. The Tailormade Audi går att beskåda på Dansk Design Center i förbindelse med utställningen ”Fascination of Transportation” fram till 7 december då bilen ska auktioneras ut vid Bruun Rasmussen Auktioner. För mer information se bifogat pressmeddelande på engelska samt bilder. För ytterligare information, kontakta: Gustaf M. Wollin, 070-868 77 59 eller Linda Vasel, 070-201 47 22. Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar. 2005 såldes mer än 829 000 nya Audi-bilar i världen. Audi omsätter nära 27 miljarder euro och har 52 000 medarbetare. Audi Sverige ingår i Svenska Volkswagen AB. För ytterligare information, kontakta: Eva-Maria Elstner, informationschef Audi Sverige, tel 08-553 865 35 eller 070-766 65 35. Bilder finns på: http://www.waymaker.se/templates/newsList.aspx?id=47&wm_org_id=2648&wm_lang=SV