Stark upphämtning av Mattias Ekström gav en andra plats i dagens DTM-tävling på Zandvoort

Inför 38 000 åskådare under helgens tävlingar på Zandvoort visade Audiföraren Mattias Ekström varför han kallas "Kungen av Zandvoort". Efter imponerande körning där Mattias kämpade sig upp från en nionde plats körde han in som andra bil över mållinjen, endast en och en halv sekund från segern och sin fjärde Zandvoorttriumf.

Upphämtningen var resultatet av en perfekt strategi av Audi Sport Team Abt Sportsline där Mattias Ekström körde in för sitt andra däcksbyte som sista förare under varv 29. Därmed hade Mattias de fräschaste däcken under loppets sista fas och lyckades på bara några varv minska avståndet till första bil och sedermera loppets vinnare Gary Paffett. Under loppets sista tolv varv passerade Mattias bil efter bil för att till sist köra in på en stark andra plats, endast en och en halv sekund efter vinnaren Paffett och före Audikollegan Oliver Jarvis som tog en fin tredje plats.

- Trots att jag startade så långt bak hoppades jag på att kunna köra upp mig genom fältet vilket jag också lyckades med. Min bil var väldigt snabb i dag och trots att jag förlorade lite tid i första stinten och vid andra depåstoppet fungerade allt perfekt, jag körde verkligen hårt i dag, sa Mattias Ekström efter loppet.

Läs mer om Audi på www.audi.se.
Läs mer om Audi Motorsport på www.audi-motorsport.info