Audi e-tron Sportback på väg till de svenska Audi-återförsäljarna

Start start på 2020 för eldrivna Audi e-tron

Eldrivna Audi e-tron har haft en stark start på 2020. Under det första kvartalet levererades 635 bilar vilket gjorde den till 3:a på elbilstopplistan i Sverige enligt Bil Sweden. Audi e-tron blev också Audis tredje mest registrerade bil under kvartalet efter Audi A6 och Audi A4. Nu laddar märket för lanseringen av sin andra elbil, Audi e-tron Sportback, som redan börjat rulla in hos Audi-återförsäljarna.

Under det första kvartalet 2020 registrerades totalt 5638 elbilar i Sverige, vilket är en ökning med 38 procent jämfört med föregående år. Audi e-tron tog en pallplats som tredje mest registrerade modell med 635 bilar. Nu förbereder sig organisationen för lanseringen av märkets andra helt eldrivna modell – Audi e-tron Sportback.

- Det är glädjande med det starka mottagandet som Audi e-tron fått på den svenska marknaden. Närmare 1300 kunder har redan valt att köra en Audi e-tron, och gör klimatnytta varje dag. Nu utökar vi modellprogrammet med vår andra elbil – Audi e-tron Sportback, säger Diego Ramos, chef för Audi Sverige.

Produktionen av Audi e-tron i Bryssel står för tillfället stilla, liksom för många andra tillverkare i Europa, men Audi-chefen ser ändå potential:

- Våra återförsäljare har fortfarande bilar för snabb leverans. Vi har också en förhoppning om att kunna starta produktionen i slutet av månaden, men situationen är naturligtvis oviss i dagsläget. Vi måste alla ta hänsyn till och minska spridningen av Corona-viruset i första hand.

Utöver Audi e-tron Sportback står sportbilen Audi e-tron GT och suven Audi Q4 e-tron på tur för att lanseras inom ett år. En helt ny plattform, PPE, är också under utveckling. Men en utbyggd laddinfrastruktur är ett måste för en fortsatt omställning:

- Sverige är ett stort land och laddinfrastrukturen måste gå hand i hand med introduktionen av rena elbilar. Vi välkomnar alla initiativ för att överbrygga långa avstånd, speciellt i norra Sverige, avslutar Diego Ramos.