STCC: Thed Björk vann årets första Audiseger

Thed Björk ledde från start till mål när han tog årets första Audi-seger i STCC-serien och alla Audi-förare tog poäng på Falkenbergsbanan. - Idag hade jag bra fart i bilen, jag var aldrig orolig. Det här är min bana, sa Thed Björk efter segern, som kom tre varv efter en omstart av loppet. Det hade då flaggats av efter en krasch. Det var Thed Björks dag hela söndagen. Han började med en tredje tid i kvalet, fortsatte med bästa tid i Super Pole och därmed Pole position och satte pricken över i:et genom att helt ohotad leda loppet från start till mål och ta en klar seger före örebrokonkurrenterna i BMW, Fredrik Ekblom och Richard Göransson. - Vilket fantastiskt lopp, nu är vi med i titeljakten igen, utbrast den hoppande, skuttande och skrattande Audiföraren direkt efter sitt storartade lopp. Att han var totalfokuserad inför Västkustloppet och inriktad på seger var inte att ta miste på. Varje kurva, varje växling och varje spår satt precis där det skulle. Han presterade jämna och låga tider på banan hela tiden, samma tid i Pole Position som i loppet, 46,3. - Bilen gick otroligt bra, vi hade hittat bra inställningar, däcken slets inte alls och jag kunde hålla Fredrik bakom mig utan problem. Jag kände mig aldrig orolig, inte ens när loppet var rödflaggat och vi skulle starta om, berättade Thed som nu tog sig och Audi upp till fjärde plats i STCCs förarmästerskap. Strax bakom honom låg ytterligare två Audi A4 med bra fart. Tommy Kristoffersson på en fjärde plats jagade Ekblom och Göransson som slogs om andraplatsen. Den tredje Audin med Frank Stippler bakom ratten hade just gjort en tuff och snygg omkörning innanför Tomas Engström och låg på femte plats när kaoset brakade loss. Med bara fyra varv kvar skulle Fredrik Lestrup varva Victor Huggare, som missuppfattade situationen, stängde och trängde Lestrup av banan. Kraschen mot en brobarriär vid depån blev så kraftig att loppet fick rödflaggas. Efter en halvtimme startades det om. Sekunderna innan kraschen hade Audi/KMS stallchef Tommy Kristofferssons vänsterdäck plötsligt exploderat och han fick rulla av banan, men genom avflaggningen som skedde på samma varv fick han möjlighet att sakta rulla in till depån och byta hjul inför omstarten. Det rådde febril aktivitet i depån, eftersom alla stall tilläts göra smärre justeringar och däcksbyten under uppehållet, men när starten gick igen höll tättrion sina positioner. Bakom dem behöll Stippler sin poänggivande femteplats och Tommy kunde, trots att han fick start längre bak efter punkteringen, knipa åttondeplatsen, den sista poängen i Västkustloppet. - Nu känns det som om vi kan göra ett riktigt bra avslut på den här säsongen, avslutade Thed Björk. Resultat STCC Västkustloppet, Falkenberg 15/7 2007 1. Thed Björk, Audi A4 2. Fredrik Ekblom, BMW 3. Richard Göransson, BMW 4. Jan Flash Nilsson, BMW 5. Frank Stippler, Audi A4 8. Tommy Kristoffersson, Audi A4 Poängställning STCC efter Falkenberg 1. Ekblom, BMW, 41 2. Dahlgren, Volvo, 35 3. Göransson, BMW 4. Björk, Audi A4, 30 5. Nilsson, BMW, 29 6. Rudholm, BMW, 23 7. Stippler, Audi, 19 8. Engström, Honda, 16 12. Kristoffersson, Audi A4, 7