Svenska motorsportstjärnor stöder Mattias på DTM

Med svenska motorsporteliten på plats på Hockenheim har Mattias Ekström ett starkt stöd i jakten på DTM-titeln. - Han har ett svårt läge, så det är bäst att vi kommer och hjälper honom lite, menade Fredrik Ekblom skämtsamt. Men inte ens det hjälpte på kvalificeringen. Mattias kvalade in först på 15:e plats, utanför Super Pole. I Audis VIP-tält på tyska Hockenheim-banan, där finalen i DTM utspelas, sitter gräddan av svenska motorsporteliten. Fredrik Ekblom, Audis dubble STCC-mästare, Tony Richardsson, sjufaldig speedwayvärldsmästare som prövat en ny karriär i Porsche Carrera Cup liksom roadracingmästaren Cralle Lindholm, alla är här för att stötta sin kompis Mattias. Här finns också Janne Flash Nilsson, Alx Danielsson, Fredrik Ros, som är på Hockenheim och kör Porsche Carrera Cup och Jimmy Johansson i VW Polo Cup, och ett helt gäng svenska journalister, kompisar och fans. - Mattias har varit den ledande föraren i DTM de senaste åren. Nu får vi väl vara lite moraliskt stöd inför den här finalen, menade Audis Fredrik Ekblom, som såg lika besviken ut som Mattias efter 15:e platsen på kvalificeringen. För första gången sedan Mattias började köra i DTM för fem år sedan misslyckades han denna gång med att nå Super Pole, att bli en av de tio snabbaste förarna på kvalet. Utan att överdriva försämrar det givetvis hans chanser att bärga mästerskapet i DTM 2005. Efter förmiddagsträningarna på torrt underlag hade Mattias mekaniker gjort några nya inställningar, men till kvalificeringen hade vädret slagit om till regn. På den våta banan gick den blå Audi A4 DTM inte att pressa till några konkurrenskraftiga tider. Mattias hade bara nio varv och 12-13 minuter på sig att slå sig in bland täten och med torrinställning och regndäck fanns inget att göra på den blöta banan. - Det fanns absolut inget grepp i bilden, och det fanns ingen tid att göra några radikala ändringar, förklarade Dr Wolfgang Ullrich, Audisports motorsportchef, och la till: - That’s racing. Mattias var självklart oerhört besviken. Han har kvalat till Super Pole varje tävling i DTM i fem år, men i finalen där han redan hade underläget med nio poäng till ledande Gary Paffett kändes det extra hårt. - Men tävlingen är inte körd än, förklarade Dr Ullrich efter kvalet. Vi ska göra allt för att Mattias ska ha en konkurrenskraftig bil. Nu är det givetvis lättare, med erfarenheterna från våra övriga bilar. Audis Tom Kristensen var andra bästa bil i Super Pole och startar i första startledet bredvid Jamie Green, Mercedes-Benz. Gary Paffett lyckades ta en sjätte plats och utgår från tredje startled. Startpositioner inför DTM-finalen Hockenheim: 1. Jamie Green, M-B, 1.45,294 2. Tom Kristensen, Audi A4, 1.45,370 3. Bernd Schneider, M-.B, 1.45,871 4. Heinz-Harald Frentzen, Opel, 1.45,888 5. Frank Stippler, Audi A4, 1.46,961 6. Gary Paffett, M-B, 1.47,141 15. Mattias Ekström, Audi A4, 1.45,003 Ställning i DTM inför finalen på Hockenheim Ring: 1. G. Paffett, M-B, 78p 2. M. Ekström, Audi, 69p 3. T. Kristensen, Audi, 51p 4. M. Häkkinen, 30p 5. J. Alesi, 22p B. Schneider, 22p 7. J. Green, 21p 8. H-H Frentzen, 17p 9. C. Abt, Audi 16p 10. A. McNish, Audi 13p TV-tider Sön 23 okt 22.30-23.30 SVT 24 Motor: DTM Mån 24 okt 22.30-23.00 SVT 2 Race: DTM Ons 26 okt 15.05-15.35 SVT 2 Race: DTM Du hittar bilder från Audi motorsport i vår bilddatabas på www.audisport.nu Läs mer om Audi på www.audi.se. Läs mer om Audi Motorsport på www.audisport.nu. För mer information kontakta Marcus Thomasfolk, Press- och PR-chef Audi Sverige. E-mail marcus.thomasfolk@audi.se Tel +46 (0)8 553 896 57 Mobil +46 (0)70 358 96 57