Tobias Johansson hack i häl på topptrion

STCC: På söndag är det återigen dags för Audi/KMS Fredrik Ekblom att försvara sin stora poängledning i STCC. En bit bakom finns teamkamraten Tobias Johansson som har slagläge både på brons- och silverplatsen. Två helger och fyra heat återstår av Swedish Touring Car Championship. På söndag är det race i Knutstorp. En månad senare final på Mantorp park. Audi/KMS Fredrik Ekblom leder med hela 47 poängs marginal till tvåan. Men därefter är det desto tätare. Mellan tvåan Janne Flash Nilsson, Volvo, och fyran Tobias Johansson i Audi/KMS skiljer det bara 12 poäng. Dessutom har Tobias bara tre poäng upp till Tommy Rustad på tredje plats. Och med en pallplats senast på Gelleråsen känner Tobias att han är på gång. - Det var väldigt skönt med en tredjeplats senast, både för mig och killarna som jobbar med bilen, säger Tobias till AudiSport.nu. - Det har varit på gång flera gånger förut men jag har inte haft det där flytet. Åkt av när jag varit i ledning och såna saker. Så det var himla skönt att få en framgång! Tobias Johansson tog faktiskt fler poäng senast på Gelleråsen än sin suveräne teamkamrat Fredrik Ekblom, 25 mot 23. De tog varsin tredjeplats. Men Tobias håller gärna en lite lägre profil och överlåter rubriker och stora ord till övriga förare. Om han får sammanfatta säsongen hittills så blir det ändå med superlativ. - Det har gått superbra, både för mig och teamet, säger Tobias Johansson. Bilarna var helt nya inför säsongen och vi visste inte hur vi stod jämfört med t ex BMW som kört i flera år. - Men grundkonstruktionen i Audin är väldigt stabil och det har funkat bra. Vi har inte haft några stora problem egentligen, peppar peppar, säger Tobias som själv var med och koordinerade bygget av den nya A4:n. Till Knutstorp testar teamet kring Tobias lite nya hjulinställningar för att försöka hitta det lilla extra som kan avgöra poängstriden och kampen om de åtråvärda medaljerna. Tobias har en pallplacering tidigare i år - en tredjeplats i Mantorps finalheat i maj. Till finalen på samma bana i september räknar Tobias bara med en sak, tack vare de dubbla poängen i allra sista finalheatet: - Krig. Alla kommer att satsa som idioter eftersom det gäller så mycket. Man får bygga på front och skärmar så man har en pansarvagn där nere. STCC-tabellen, förare: 1 Fredrik Ekblom Audi/KMS 180p 2 Jan Nilsson, Volvo 133p 3 Tommy Rustad, Opel 124p 4 Tobias Johansson, Audi/KMS 121p 5 Tomas Engström, Opel 105p 6 Richard Göransson, BMW 105p 7 Carl Rosenblad, BMW 97p 8 Tommy Kristoffersson, Audi/KMS 96p Märkesmästerskapet: 1 Audi / KMS 206p 2 Volvo 193p 3 BMW 160p 4 Seat 139p 5 Honda 121p Tredje SM-deltävlingen i Strängnäs Rallycross: Tredje och näst sista deltävlingen i SM går av stapeln i Strängnäs denna helgen, 29-30 augusti. Ett uppehåll på två veckor efter tävlingarna nere i Holland, där Lasse blev påkörd i B-finalen, gjorde att det blev tid att göra en hel del genomgångar och förbättringar på Audin. Nu är detta ordnat, bilen klar för start igen och motorn har varit på genomgång. Det som gäller för Strägnäs är att vinst bör det bli för att kunna behålla förstaplatsen i serien. Ingen omöjlighet då Lasse visade i Holland att han är snabb när allt fungerar. Där presterade han den snabbaste kvaltiden av alla förare. Tabellställning inför Strängnäs 1 S Lars Larsson Audi A4 35 2 S Per Eklund Saab 9-3 34 3 S Kenneth Hansen Citroën 33 4 S Stig-Olof Waldridsson Ford Focus 27 5 S Per Johansson Hyundai Accent WRC - 23 6 S Michael Jernberg Ford Focus 19 7 DK Kennet Olsen Ford Focus 12 8 S Morgan Antonsson Saab 9-311 9 S Marco Jokinen Peugeot 206 WRC 9