Will Smith kör futuristiskt Audi-koncept i Twentieth Century Fox nya film "I, ROBOT"

Audi i samarbete med Twentieth Century Fox Detta är den första bilen som Audi utvecklat specifikt för en större film Trailers för I, ROBOT visas på biograferna från och med 17 december Den Academy Award®-nominerade filmstjärnan Will Smith kommer att köra en unik konceptbil från Audi i filmen I, ROBOT som blir den kommande sommarens spektakulära actionfilm från Twentieth Century Fox. I sin roll som I, ROBOT:s actionhjälte, kommer Hollywood-stjärnan att köra en Audi sportkupé. Den tyska premiumbiltillverkaren Audi har tidigare levererat bilar till Hollywood-filmer. Men i samarbete med Twentieth Century Fox har nu Audi, för första gången hittills, utvecklat en helt unik konceptbil designad för en Hollywood-film. Audis designers har skapat en bil avsedd för en påhittad framtidsvärld. Den representerar tydligt det som Audis varumärke står för: "Vorsprung durch Technik" (Försprång genom Teknik). Resultatet har blivit en futuristisk tolkning av Audis design med inslag av specifika idéer från filmens regissör Alex Proyas. Det tekniska förverkligandet av den unika Audi-konceptbilen utfördes av Audi Design i samarbete med dess partner Uedelhoven Studios i Tyskland. I, ROBOT är inspirerad av Isaac Asimovs klassiska novellsamling. Under år 2035 är robotar något som finns i var mans hem. Alla litar på dem – förutom en lätt paranoid detektiv (spelad av Will Smith) som utreder ett brott som han är ensam om att tro har begåtts av en robot. Fallet leder honom vidare till en upptäckt av ett ännu mer skrämmande hot mot mänskligheten. I I, ROBOT används spektakulära högklassiga specialeffekter för att göra robotarnas värld levande. De första trailer-filmerna kommer att visas på amerikanska biografer från och med 17 december i år och strax efter årsskiftet internationellt. Bland Will Smith’s meriter finns succéer som till exempel "Independence Day", "Men in Black", "Bad Boys" och "Bad Boys II", som nyligen hade premiär. Han har fått en Academy Award®-nominering för sin insats i "Ali", som handlar om boxningslegenden Muhammad Alis levnadsöde. Bilar från Audi har synts i ett antal filmer från Hollywood under de senaste åren. Utöver i John Frankenheimers klassiska actionfilm Ronin, med Jean Reno och Robert de Niro (1998), har Audi-bilar haft "huvudbilroll" i Mission Impossible II (med Tom Cruise, 2000), "The Mothman Prophecies" (med Richard Gere, 2002), "Om en pojke" (med Hugh Grant, 2002) och helt nyligen även i Reese Witherspoons "Legally Blonde 2" (2003). Bilder finns på www.audi.se / Presscenter / Bildarkiv / Reklam/PR Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar. 2002 såldes mer än 741 000 nya Audi-bilar i världen. Audigruppen omsätter närmare 23 miljarder euro och har drygt 51 000 medarbetare. Audi i Sverige ingår i Svenska Volkswagen-gruppen. För ytterligare information, kontakta: Marcus Thomasfolk, press- och pr-chef Audi Sverige, e-post: marcus.thomasfolk@audi.se, tel 08-553 896 57, 070-35 896 57