Audio Pro tas över av en duo från Zound Industries

Den 1 juli 2018 tog Jens Henriksen och Nils Ankarcrona över Audio Pro, från Stefan Pantzar som alltså säljer företaget han arbetat upp sedan 90-talet.

Hösten 2016 blev Audio Pro tio anställda, då Jens Henriksen och Nils Ankarcrona började på företaget. Båda kom från Zound Industries, där de var global säljchef respektive finanschef.

Trådlöst i tio år
När Audio Pro för tio år sedan utvecklade sina första lösningar för trådlöst ljud var målet att slippa kablarna, men ändå behålla hifi-ljudet. Man lyckades mycket väl med sitt system som bestod av aktiva högtalare med inbyggda mottagare samt sändare som kopplades till datorn via USB, men det var först fem år senare, i och med lanseringen av företagets första trådlösa högtalare med Bluetooth - den mångfaldigt prisbelönade Addon T10 - som försäljningen tog fart på riktigt.

Audio Pros tidigare ägare Stefan Pantzar berättar att när företaget startade med trådlöst tappade de nästan hela sin exportmarknad, men var fortsatt starka i Norden. Audio Pro insåg tidigt att det var trådlöst ljud som var framtiden, men marknaden var då inte riktigt mogen för det.

Omsättningen har tiofaldigats
De senaste fem åren har utvecklingen för Audio Pro varit fantastisk – omsättningen har tiofaldigats. Audio Pro finns idag i fler än 45 länder och har ett dotterbolag i USA, Audio Pro US inc. Omsättningen 2017 stannade på 340 MSEK med god lönsamhet.

Audio Pro har i vår lanserat den portabla multirumhögtalaren Addon C3 samt Drumfire – den kraftfullaste multirumhögtalaren på marknaden. Nyligen släpptes också Addon C5A, en lättplacerad och mycket välljudande multirumhögtalare som är röststyrd via Amazon Alexa.

Företaget fortsätter fokusera på utveckling av smarta högtalare, bland annat i samarbete med Google, och ytterligare produkter kommer att släppas under kvartal tre i år. 2018 lanserar Audio Pro fler nyheter än någonsin tidigare.

Satsning på B2B
Audio Pro har i många år även utvecklat och sålt produkter under varumärket Sonab – till exempel trådlösa högtalare för butiker, restauranger, bilhallar etcetera. Nu byter man namn på den delen av verksamheten från Sonab till Audio Pro Business – detta produktområde förväntas växa och inom några år omsätta över 200 MSEK.

Svenska Audio Pro har byggt och utvecklat högtalare sedan 1978. Från subwoofers och analoga stereohögtalare har företaget de senaste åren tagit steget över till trådlösa högtalare och multirum. Nu är Audio Pro en av de större aktörerna i sin bransch och har de senaste åren fått en rad utmärkelser för sina produkter från media i hela världen. Audio Pro finns i nuläget på över 45 marknader globalt samt levererar till över 30 länder via Audiopro.com.