Svenska flygdräkter en designframgång

Jämtländska AUK Protection vill förbättra helikopterpiloters vardag genom användarcentrerad design och högteknologiska funktionsmaterial. Med nylanserade flygoverallerna G1 och G2 har företaget inlett en dialog om vad flygande personal bör ha på sig i arbetet.

Affärsidén tog form redan 2010, då helikopterpiloten Michael Elmeskog började se mönster i piloters hälsoproblem. Nack- och ryggsmärtor, tinnitus och huvudvärk var ständiga samtalsämnen bland helikopterkollegor världen över, och många operatörer drogs med stora kostnader till följd av sjukskrivningar.

”Många hälsoproblem är förknippade med vår mest typiska utrustning, det vill säga hjälmen. Designmässigt har helikopterhjälmar haft samma form och vikt sedan tidigt 60-tal, och rent funktionellt är det tveksamt om de egentligen ger det skydd eller den funktion vi egentligen behöver i arbetet”, säger Michael Elmeskog, VD.

Utmanar traditionell form

Till projektet knöts industridesignfirman Howl i Stockholm, samt ingenjörskonsulten Frankly Development i Malmö. I nära samarbete med ett stort antal referenspiloter samt studenter vid Kungliga Tekniska Högskolan (KTH), utvecklade man ett antal produktidéer, var och en kopplad till vanliga problemställningar i helikopterpilotens vardag.

”Det som är väldigt tydligt är hur lite som faktiskt hänt vad gäller ergonomi, design och materialval i den här kategorin. Och det gäller inte bara hjälmar, utan egentligen all kroppsnära skyddsutrustning" säger Linus Wikström, Marknadschef.

”Det är lite typiskt militära eller traditionellt manliga yrkesfunktioner att man främst prioriterat maskin före människa, utan egentlig tanke på hur personen bakom spakarna ska kunna prestera över tid, och ännu mindre hur man undviker yrkesskador. Det är just detta vi vill utmana inom AUK Protection”.

Framgångsrika flygdräkter

Produktutvecklingen av flygdräkterna G1 och G2 skedde i nära samarbete med piloter på Grönland och i Norge, och tog ca två år från start till mål. För ändamålet kontrakterades konfektionsdesignern Stephen Copp, som bland annat utvecklat funktionsplagg åt Lundhags och Klättermusen.

Flygdräkterna smyglanserades våren 2015 och har väckt stor uppmärksamhet bland piloter världen över. Den lättare G1-modellen är populär bland räddningstjänst och har nyligen köpts in av piloter från Babcock Scandinavian Air Ambulance. Vintermodellen G2 har nått stora framgångar bland nordliga piloter och blev omgående standardutrustning hos Air Greenland, en av norra halvklotets största helikopteroperatörer.

”Reaktionerna därute är överväldigande. I vår bransch är ju folk vana vid att hasa omkring i stela bomullsplagg, och G1-konceptet är så långt ifrån det traditionella man kan komma", säger Michael Elmeskog, VD.

”Nästa steg är dock att ta fler skyddsprodukter till marknaden. Just nu söker vi tekniska samarbeten här i Sverige, särskilt gällande nya typer av flamskydd, lättviktiga funktionsmaterial och liknande. Vi har som mål att arbeta så lokalt det bara går, och ser gärna att vi får in svenska innovationer i våra produkter".

En marknad i samhällets tjänst

Helikopteranknutna yrken är på stark frammarsch, bland annat på grund av helikopterns allt viktigare roll i samhällsbärande tjänster så som ambulansflyg och andra räddningstjänster. I Sverige är de statligt finansierade helikopterutbildningarna som nyligen påbörjades ett tydligt tecken på det ökade behovet.

Den största närmarknaden är Norge, där offshore-industrin och de många infrastrukturprojekten i otillgängliga miljöer förlitar sig på helikoptertransporter. I Europa är det Tyskland som tydligast satsat på helikoptern i samhällets tjänst, och där finns också stora utbildningscentra för helikopterpersonal. Växande marknader globalt sett är Kina, som nyligen öppnat upp det nationella luftrummet för privat trafik, samt växande ekonomier med stora landområden som exempelvis Brasilien och Indonesien.

• pilot
  • norrland
  • räddningstjänst
  • jämtland
  • polis
  • flyg
  • fjällräddning
  • air ambulance
  • airbus helicopter
  • åre
  • entreprenör
  • startup
  • östersund
  • industridesign
  • kth
  • militär
  • grönland
  • lundhags
  • klättermusen

• Västra Götaland

AUK Protection is a pilot owned and operated initiative to further the standard of protective equipment for helicopter professionals. All products are developed in close collaboration with active aircrews, following a strict protocol of User Centered Design (UCD), premium hi-tech materials and scientific research.

Johan Baumann

Presskontakt Founder / Customer relations +46702823848