Bentley Bentayga, världens första lyxhybrid

Bentley Bentayga utgör Bentleys första steg mot full elektrifiering och kombinerar fridfullheten i tyst bilkörning med enastående komfort och diskret kraftfullhet.

Den nya laddhybriden erbjuder det bästa av två världar – en avancerad elmotor kombinerad med en kraftfull och effektiv V6-bensinmotor av den senaste generationen. Hybridversionen av världens lyxigaste SUV blir företagets effektivaste modell någonsin med koldioxidutsläpp på 75 g/km (NEDC).

Bentayga-hybriden erbjuder den klassiska Bentley-känslan: exakt den förfining, diskreta kraft och enastående tysta kupémiljö som det brittiska lyxmärket är välkänt för. Den representerar framtiden för modern bilkörning, en lugn och stillsam oas i stadsmiljöer, såväl som på landsvägarna.

Adrian Hallmark, ny styrelseordförande och vd för Bentley Motors sade: – Bentayga-hybriden är vårt första steg på vägen mot elektrifiering och kombinerar Bentleys traditionella värden med den allra senaste tekniken. Den ger kunderna det bästa av båda världarna – behaglig, enkel prestanda på landsväg och tyst, utsläppsfri körning i stadsmiljö, något som kommer att bli allt viktigare med tanke på de ständigt föränderliga regelverken runt om i världen.

– Med avstamp i Bentleys långa tradition skapar Bentayga-hybriden en helt ny modellklass – lyxhybriden – och styr in Bentley på vägen mot en hållbar elektrifierad framtid.

Bentayga-hybriden kan ännu inte beställas, utan kommer att blir tillgänglig på utvalda marknader under andra hälften av 2018.

Intelligent teknik för en bättre upplevelse

Bentayga Hybrid har två kraftkällor – en ytterst effektiv elmotor och en ny turboladdad treliters V6-bensinmotor. Elmotorn fungerar både som en elektrisk motor och som en generator för att skapa en smidig körupplevelse och säkerställa en maximal körsträcka på enbart el.

Laddhybriden ger de befintliga Bentayga-lyxmodellerna en helt ny dimension. Den har all den flexibilitet man förknippar med W12-, V8-diesel- och V8-varianterna, samma trygga fyrhjulsdrift och fyra körlägen – Sport, Bentley, Comfort och Custom.

Omkopplaren för automatisk start-stopp-körning har ersatts av en kontroll för de tre E-lägena: EV Drive, Hybrid och Hold. Med hjälp av dem kan föraren styra batterianvändningen under resan.

Bentayga-hybriden kräver att föraren får tillgång till ny och annorlunda information. Därför har en anpassad infotainmentskärm och en ny förarinformationspanel med E Motion-data utformats för att leverera fakta om prestanda, förbrukning och kraftkälla.

Den traditionella varvräknaren som visar motorhastigheten har ersatts av en mätartavla som visar när bilen körs helt på el och visar motorhastigheten när förbränningsmotorn är igång. En mätartavla för batteristatus ersätter mätaren för kylvätsketemperatur.

Infotainmentskärmen kan visa kraftflödet för vart och ett av de tre E-lägena, om bilen drivs av batterikraft eller av förbränningsmotorn och om kraft återförs till batteriet för att ladda det.

För maximal effektivitet används GPS-data för att beräkna hur de två motorerna kan utnyttjas på bästa sätt under varje körning. När en destination läggs in i navigationssystemet kommer bilen automatiskt att aktivera bästa E-läge för varje etapp av resan och löpande beräkna hur batteriets tillgängliga energi kan användas optimalt, och spara eldriften till de delar av resan där den är till störst nytta – till exempel när man övergår till stadskörning. Systemets mål är att batteriladdningen ska nå noll exakt då bilen når destinationen för att maximera den totala effektiviteten.

Ett antal hybridspecifika funktioner kommer också att tillkomma i de tjänster som My Bentley 3-appen erbjuder, bland annat för hantering av batteriladdning, kupékomfort och bilstatus.

Bentley har prioriterat laddningsfunktionen för att det ska bli lika enkelt att äga en Bentayga-hybrid som en vanlig bil. Det går att avläsa laddningsstatus och programmering från förarens instrumentpanel när man är på plats vid laddningsplatsen och via en smartphone-app.

Andra unika funktioner är bland annat E-Charging som innebär att appen kan visa närbelägna eller relevanta laddningsstationer (baserat på angivna sökvillkor) som du sedan kan lägga in som destinationer i bilens GPS, samt My Cabin Comfort som kan användas för att värma upp (eller kyla) bilen så att kupén har perfekt temperatur när det är dags att ge sig av.

Bentayga-hybridens laddningsuttag sitter på motsatt sida av bilen i förhållande till det vanliga tanklocket. Från uttaget kan bilen kopplas till en strömkälla vid bostaden eller till en offentlig laddningsstation. I bakluckan finns två specialväskor med de kablar som behövs för att ansluta bilen till dessa strömkällor.

Med en imponerande elektrisk räckvidd på över 50 km i NEDC-cykeln tar det 7,5 timmar att ladda batteriet fullt från ett vanligt eluttag för hushållsbruk. Har man däremot en riktig laddningsstation installerad kan laddningstiden reduceras till bara 2,5 timmar.

• bentley

Sveriges enda auktoriserade importör och återförsäljare av Ferrari, Maserati och Bentley, samt auktoriserad servicepartner för Mercedes-Benz, Jaguar och Land Rover.

Kristina Hartvig

Presskontakt Marketing Manager Italian Brands Ferrari and Maserati