Vilka länkar klickar dina besökare på?

Vi på Avantime Marketing jobbar hela tiden för att våra kunder aldrig ska behöva gissa. Vi tror på att allt går att mäta och att alltid grunda alla beslut på kunskap och statistik snarare än magkänsla. Nu har Google och deras webbstatistiksystem Google Analytics (GA) gjort vårt arbete enklare och våra kunders statistik mer precis, i och med lanseringen av Enhanced Link Attribution.

Statistiken idag

En viktig bit i att kartlägga hur besökare rör sig och hur väl en webbplats navigering fungerar är helt enkelt att titta på vilka länkar som klickas på. I GA  finns en rapport som heter In-Page Analytics (På din sida-analys på svenska) som visar just detta. Man får där en tydlig och enkel grafisk bild över vilka länkar besökarna använder sig av när de rör sig från en sida till en annan. Ni ser hur rapporten ser ut på bilden ovan.

Men faktum är att denna rapport är något bristfällig. Det största problemet är att man inte får statistik för enskilda länkar, utan statistiken delas mellan länkar som går till samma URL. Om man på exempelvis startsidan har tre olika länkar till sida B, så har man alltså inte kunnat urskilja vilken av de tre länkarna som besökaren faktiskt har klickat på. GA har då helt enkelt räknat ihop hur många som kommit till sida B från startsidan och visar samma statistik för alla tre. Dessutom har GA bara kunnat känna av ”vanliga” länkar, och kunde därför missa klick på knappar och annat som triggas med JavaScript. För att summera så är statistiken helt enkelt inte så exakt.

Enhanced Link Attribution

Självklart har vi webbanalytiker legat på för att få Google att inse att den oprecisa statistiken inte är hållbar, särskilt när konkurrenter till GA, såsom SiteCatalyst, länge har haft lösningar som fungerar riktigt bra. Våra böner blev hörda och Google har nu alltså lanserat enhanced link attribution.

Vi kommer här inte gå in närmare på hur detta implementeras, men det är en enkel lösning där man lägger till lite kod till det befintliga GA-scriptet. Tack vare detta kommer man alltså kunna se exakt hur många klick en specifik länk har fått, även om det finns andra länkar till samma sida. Man kommer även få statistik för samtliga länkar på sidan.

Avantime Marketing utgår ifrån att det alltid finns någonting att förbättra och loopen med att testa, utvärdera och optimera ska ständigt vara igång. Denna nya lösning underlättar förstås väldigt mycket när man testar och utvärderar olika layout, bilder, färger, text och annat som har inverkan på hur en besökare navigerar. Mer precis statistik gör att man ser vad som funkar bäst för att få användaren att konvertera.

Med andra ord behöver vi inte gissa vad man tror fungerar bäst, vi vet.

Hör gärna av dig till oss om hur vi kan hjälpa dig med enhanced link attribution eller andra frågor kring webbstatistik. Ifall du redan hunnit testa det så hade det varit kul om du lämnar en kommentar och berättar vad du tycker!

• seo tips