Sista delen av havskappseglingen Avantime Cup avgörs på Kanholmsfjärden

Lördag 25 augusti seglas DataCom Cup Sandhamn på Kanholmsfjärden utanför Värmdö. Efter sju deltävlingar omfattande bland andra ÅF Offshore Race och Tjörn Runt är det dags att kora totalsegraren i Avantime Cup. Prisutdelare är astronauten och seglaren Christer Fuglesang. Vinnaren i ORCi får en unik klocka från HALDA WATCH Co, Halda Space Discovery. Bästa team i SRS kommer lära sig hantera starka krafter även på land då de får en dags exklusiv förarutbildning på bana i en BMW 1-Serie M Coupé sponsrad av BMW.

Efter sex deltävlingar leder Blixt Pro Sailing på 39 poäng, följt av Epsilon Nemo, 30 och Boxer på 27 poäng. I DataCom Cup Sandhamn får vinnaren 15 poäng, vilket gör att Epsilon Nemo och Boxer måste göra allt de kan för att skapa avstånd till Blixt Pro Sailing som bland annat vann ÅF Offshore Race i juli.

I samband med kappseglingen bjuder Avantime Group och samarbetspartnern Bilia Group/BMW in till Sandhamn där besökarna bl.a. kan gå ombord på några av skärgårdens häftigaste båtar och mingla med såväl representanter från Avantime Group och våra samarbetspartners som tävlingsseglare, däribland astronauten Christer Fuglesang som seglar på Avantime 2.

Marina Marbella/Sea Ray visar motorbåtarna Sea Ray 395 Sundancer och Meridian 541 sedan. Dessutom är det möjligt att gå ombord på tävlingsbåten Avantime 2, en Finn Flyer 42 som räknas till de absolut snabbaste segelbåtarna i sin storlek.

Det finns möjlighet för dig som journalist eller fotograf att få plats i båt från Sandhamn för att titta på tävlingarna som pågår mellan ca 10:30 och 15:00.

För mer information, kontakta:
Pia Rosin, Avantime Cup, 0736-00 85 00, pia.rosin@avantime.se

Om Avantime Cup
Den främsta målsättningen med Avantime Cup är att öka intresset för havskappsegling i Sverige samt sprida havskappsegling till flera som vill ta steget att börja tävla och ha riktigt kul tillsammans på havet. 2012 ingår sju deltävlingar i Avantime Cup: Lidingö Runt, Ornö Runt, Sandhamn Open, ÅF Offshore Race, ORCi-VM i Helsingfors, Tjörn Runt och DataCom Cup Sandhamn. Bakom Avantime Cup står BMW Sverige, den digitala fullservicebyrån Avantime Group och IT-konsulten BOOL.
www.avantimecup.se

• bool