Jari Ullakko till Avaus för att leda ny nordisk kreativ studio

Avaus Marketing Innovations, ett snabbväxande nordiskt teknologi- och strategiföretag inom marknadsföring, satsar stort på kreativ utveckling i norden med rekryteringen av Jari Ullakko som kreativ chef. Ullakko kommer att vara ansvarig för att bygga upp en nordisk design studio. Jari har en lång prisbelönt karriär som Creative Director på Lowe Brindfors, medgrundare av svenska Grow och Chief Creative Officer på finska SEK & Grey.

Ullakko säger att många har pratat om buzzwords så som martech, men få byråer har fram tills nu haft kunskap om hur man kombinerar det med mätbara verksamhetsmål.

”Marknader har blivit konversationer, under mina år i toppen av kreativa byråer har jag lärt mig ett och annat om hur man skapar engagerande material med emotionell koppling – vilket bidrar med värde till både mottagaren och marknadsföraren”, säger Ullakko. Han är övertygad om att marknadsföring idag primärt handlar om att initiera konversationer som lämnar spår i form av data.

”Avaus äger teknologier och kunskap för att ta till vara på, hantera och dra insikter från data. Mitt jobb är att bygga ett kreativt team för att kombinera data med varumärkesstrategier och storytelling”, säger Ullakko.

Med bakgrund som industridesigner har Ullakko 30-års erfarenhet av internationell varumärkesuppbyggnad. Han är medgrundare av varumärkesbyrån Grow och har tidigare varit partner och Creative Director på Lowe Brindfors. På SEK & Grey har Ullakko tagit en aktiv roll i företagets kreativa utveckling. Hans bakgrund och kunskap om de nordiska marknaderna i kombination med ett starkt kreativt nätverk är en stor tillgång i utvecklandet av Aavaus nordiska kreativa studio med bas i både Stockholm och Helsingfors.

Under Jari Ullakkos karriär, har han varit ansvarig för flera prisbelönta kampanjer för både nordiska och internationella kunder så som: Audi, Saab, Automobile, Scandinavian Airlines, Electrolux, Helly Hansen, Lexus Europe, Finnair och Fazer. Ullakko blir en del av Avaus från och med första september.

För mer information, vänligen kontakta :

Tom Nickels, Managing partner

tom.nickels@avaus.fi, +358 40 5443348

• pr
  • marketing

Avaus Marketing Innovations is the leading marketing innovator in the Nordics. We provide cutting edge marketing innovations supported by the strongest technical, creative and analytical competencies in the marketing industry. We are located in Helsinki, Stockholm and Gdansk. Now we are looking for new talent to join our growing team of +150 marketing professionals. We work with leading Nordic B2C and B2B companies across industries. You can learn more about what Avaus from www.avausmarketing.com

Presskontakt COO +358 40 718 2840

Tom Nickels